corneliasrum

Alla inlägg under september 2015

Av Ann-Christin Tjernström - 26 september 2015 21:01

På väg hem från dagens höstmarknad på Graningebyn, stannade jag till en kort stund på torpet för att titta till.
"Lia" är kort för Torpliden som betyder "luta ner mot ån"!
När jag är där i trakterna och på "mammas gata" som man benämner det och i bilen, den randiga lilla skåpbilen med alster i, brukar jag ofta spela JP Nyströms skiva och låten; "Min längtan hem är större än jag tror"!
Den känns som en återblick tillbaka även för mej och trots att texten inte helt stämmer, känns det om min när jag är i den trakten.



Jag var på hemväg från höstmarknad i Graningebyn. 

Jag hade köpt en gammal mjölkkanna i emalj som jag hade tänkt mej till dasset. Med de fina nyponen utgjorde den en vacker inramning till den gamla förstugekvisten.

   

Ovanligt att tillbringa tid där på torpet  helt ensam, inte ens Amber var med.
När jag hade tittat till och kollat att att var som det skall, gick jag en nostalgitripp genom huset och insöp det lugn som finns på platsen.


 

Det lilla rummet på nedervåningen, hade fått en brun färg i flera nyanser ngn gång på 70-talet. Samtidigt tapetserade det med en medaljongtapet som nu hade fått ge vika för solens obarmhärtiga sken.
Det vita i tapeten hade övergått till pulver och när jag dammsög försvann alla färg.

I somras tog jag bort korkmattan som låg på golvet, försökte att måla över den bruna färgen och tapetserade med en tapet som aldrig blev uppsatt här hemma. Ljusblå botten med blommor och fjärilar i rosa nyanser. De kände som att den tapeten nu skulle få sin plats på torpet och i det lilla sovrummet.

   

Myggnät för myggorna och en "unge på väggen" som är jag.

   

I kammaren trängs gamla möbler från förr och möbler som har flyttats hit på senare år, för att få plats för många när familj och vänner samlas.

   

Köket målades om för några år sedan. På väggarna var tidigare färg i olika gröna nyanser, den ena nästan neon och sannolikt en färg som ej tålde de värmeskillnader som blir i en kallställd fastighet.

   

Vi tar trappan upppå övervåningen där köksluckorna är ådringsmålade och färgen hara varit densamma sedan många år tillbaka.

   

Det större rummet har nu fått en säng som sedan delar rum med möbler från 40- och 50-tal.

   

"Lidbacka" från framsidan och ladugården samt lekstugan.

   

På dassets väggar hänger da Vinci och Monet, till  skillnad från andra dass där kungafamiljen tronar på någon av väggarna. Dassets interiör vittnar om välanvänt och svunna tider.

   

Efter vägen på vägen står en fallfärdig gammal ladugård, vars ägare har lämnat allt. Nu är det dags att åtgärda känns det som och ägaren är informerad om vad som gäller.......i annat fall blir det en kommunal fråga.

Hur som helst ser det ändå lite "nostalg ut" eller hur?


Har du lyssnat på J P Nyström medan du har gjort ett besök på mitt torp och känt in känslan av "hemlängtan" när du har tittat på bilderna?

Tack för ditt besök....och vi ses kanske snart igen!   

Av Ann-Christin Tjernström - 20 september 2015 18:09

På lördagskvällen släppte så gruppen Crash n Recovery sin senaste platta. "Deep in the woods".
Platsen där skivan släpptes var Tingshuset och Courthousemusic i Nyland, där kompositören och producenten Fredrik Högberg huserar. 


Courhousemusic är ett f d tingshus och tingssalen passar alldeles utmärkt som koncertlokal.....och koncert det blev det med råge!

Kvällen inleddes med att Fredrik Högberg hälsade välkommen!

   

Därefter ett samtal med bandets sångerska och låtskrivare, Linda Engström

 

Först ut kom Ubbe Byström med döttrarna Mica och Evelina. De bildar tillsammans bandet Acoustic och de gjorde en cover på låten Annalee och här i tappningen Annelie och då även på svenska.

Så här låter låten i original:



Bandet ändrade sedan scenen och en bejublad konsert gick av stapeln. Stämningen i "tingssalen" stod högt i tak!

     

Den mest rörlige på scenen är utan tvekan "Robban" Roberth Johansson som är make till Linda Engström.
Han är nästan omöjligt att få på bild, men här nedan kommer i alla fall två av de försök jag lyckades.


   

Glad som en spelfåger....som ni ser, och mitt framför "Robban" fanns föräldrna Ehlis och Anna-Siv.
Av deras minspel att döma njöt de i allra högsta grad över att se sin son framträda.

Då undertecknad figuerade lite i kulisserna, togs färre bilder än vanligt och jag missade därför också Markus Molins tappning av låten The Word, en tappning som enligt Linda rörde djupt i såväl henne själv som i Robban.

Tur nog fanns detta klipp på youtube av Markus framträdande, fint eller hur?



....och så här låter originalet:



Kvällen till ära, släpptes även vidoeon till "Deep in the woods"!




Det blev en fantastisk kväll som avslutades med skivsignering, försäljning av skivan och t-shirts.
Releasepartyt nådde nu sitt klimax och fortsatte sedan in på småtimmarna med olika improviserade musikstycken och releasefestande besökare som omöjligt kunde hålla sig stilla.




Otroligt trevligt och jag ser redan nu fram emot nästa platta och det releaseparty som sannolikt kommer med den!
Tack till alla som gjorde kvällen till vad den var!
Tack!



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards