corneliasrum

Alla inlägg under november 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 20 november 2013 12:58

Ni som följer mej kan omöjligen har gått miste om mitt stora intresser för chagan.
Världens mest helande och läkande ört som växer på björken då den har fått en frostskada.

Det här trädet med chagor växer nära min dotters bostad, och i förra veckan talade jag med fastighetsägeren om att åf skörda.

Så här vackert växte de efter varandra - på rad!

 

Av Ann-Christin Tjernström - 20 november 2013 12:51

I tidiger inlägg har jag skrivit om att jag har börjat tillverka äner saker till bebisar.

I veckan har jag färdigställt detta babynest och denna babywrap. Se tidigare inlägg där jag har förklarat mer.

Den här har jag sytt av samma bomullstyg i korven/ringen runt om dynan samt babywrapen.
Dynan i babynesta är sytt av oblekt och tvattat bomullstyg samt med en dina som är cirak 2 cm tjock.

   

Av Ann-Christin Tjernström - 14 november 2013 13:31

I måndags berättade jag om TV 4 Mitt som skulle göra inlag hemma hos mej kommande dag tisdag.

http://www.tv4.se/program/nyheterna-sundsvall?video_id=2485558


http://www.tv4play.se/program/nyheterna-sundsvall?video_id=2485558


Min reporter Annelie hade ett möte mitt på dan, och vi fick därmed lite brått med att spela in några frågor som gällde fortsättningen av den här "härvan", se tidigare inlägg.

Annelie åkte tillbaka till redaktionen och jag fortsatte mitt liv här hemma.
Vid 16.30-tiden blev jag uppringd av ett skyddat nummer.
En man presenterade sig och sa att han ringde från KonsumentSpar, och att han hade sökt mej under flera dagar.

Jag hade som tur var mina papper och inspelningsapparatur framme på bordet.
Rutinerad som jag nu har blivvit ställde jag frågan:
- Vad gäller det?
Därefter fick jag igång min utrusning för inspelning och kunde speial in namn och varifrån personen ringde.



Han börjde med att presentera en lösning och meddelade att han inte hade med det här att göra - skyllde på Sverigespar. Han hade inga som helst problem att säga upp något avtal med mej då jag inte hade något avtal!!!???

Det är ju precis det jag har hävdat hela tiden, medan mannan som jag talade med i fredags vart jag då hade kommit?, envisades med att det fanns ett avtal.

Hur som helst utlovade han, av goodwil. att lösa hela ärendet nu; brytskostnader för två elbolag osv.
Vilket förstås kändes bra!
När jag nämnde namnen på de personer som säger och skriver att det arbetar för KonsumentSpar får jag svaret att de arbetar för Sverigespar, som de tidigare hade ett samarbete med.
Som förklaring till att det enda papper som hade kommit till oss hade loggan SverigeSpar var att de hade samma tryckeri och att Sverigespar hade tagit deras papper med fel logga????
De personer som hade satt sitt namn på meil svarat i telefon på det nummer jag hade ringt och blivit kopplat till hörde inte till KonsumentSpar, sa han. Märkligt????
Jag som har ringt till KonsumentSpar, och blivit kopplat till kundtjänst trodde förstås att jag hade kommit till KonsumentSpar. Numret som växeln har lämnat mig, om det inte svarar, är till Sverigespar??
Det blev bara mer och mer konstigt och förbryllande.

Samtalet räckte 39 minuter och avslutades med att jag blev utlovad att han och KonsumentSpar skulle tillse att allt ställdes i sin ordning igen, redan samma kväll och senast dagen därpå.

När samtalet var slut, slängde jag mej på luren och ringde Annleie på TV 4 Mitt och fick av henne höra att hon före mitt samtal hade talat med mannen från KonsumentSpar och som hade lovat att ordna upp allt.
Hon hade även givit honom numret till mej.......? Alltså inga samtal från mannen på min telefon tidigare, vilket jag också hade förstått?

Onsdag 8.30 hade jag mail från Johan från OK/Q8, som har haft mailkorrespondens med KonsumentSpar. han meddelade att de skulle fortsätta sin leverans enligt de avtal som jag hde tecknat.
Jag ringde även Johan och tackade för hans hjälp. I ett av hans meil med KonsumentSpar hävdar en person att jag har lämnat fullmakt till sambon för att teckna avtal med dem -  helt omöjligt.!!

Uppsägningen till Energibolaet som gjordes via mail i helgen fick jag två spar till, där de säger att jag inte kan säga upp elavtal med dem då jag har tekcnat avtal med KonsumentSpar.
Samma svar även då jag säger att jag inte har tecknat något avtal med KonsumentSpar.

Igår anlände även en faktura från sambons tidiger teleoperatör på en kostnad av 3 651 kr, pga att KonsumentSpar hade ändrat operatör för honom. Nu har den gamla operatören lagt allt till rätta igen.

Igår kom även skriftligt svar från Energibolaget som sa att de inte skulle leverera el till min bostad.
Via mail kunde jag inte säga upp?????

Igår f m ringde jag Regeringskansliet och Näringsdepartemenet, Anna-Karin Hatts politiskt sakkunnige.upprördes över det inträffade och lovade att lyfta upp ärendet.

Det behöver komma till en förändring vad gäller telefonavtal och fullmakter.
Dessutom bör elbolagen ändra sina rutiner. Idag lämnar de ut anläggningsid så snart ett företag  meddelar att det skall ta över elleveransen till en fastighet. De tar ingen kontakt med kunden och kunden står ovetande över vad som har hänt.
Har det passerat 2 veckor har ångerrätten förbrukats och det tillkommer uppsägningstid, i det här fallet 6 månader på ett avtal som jag int ehar tecknat.
Hade det här fortgått över den 26/11 hade OK/Q8 fått släppa sin leverans till Energibolaget. Jag hade fått en brytavgift på 4 071 kronor och dessutom brytavgift med Energibolaget för lägenheter, eller Energobolaget i Sverige AB. Vilket företag det gällde har även där varit varierande?

Jag förstår att utan medhjälp av Annelie på TV 4 Mitt så hade jag tvingats procesa än längre och tiden för att rätta till misshälligheterna hade passerat med stora kostnader för mej/oss som konsumenter.

Det har varit fruktansvärda veckor då jag har bollats mellan olika företag där ingen har kunnat och de nya inblandade inte heller har velat hjälpa till för att rätta till en felaktighet.
När ett företag så krampaktigt håller fast vid något som de har gjort fel och vägrar att åtgärda verkar det lite väl "hundar begravda"?

Jag har valt att skriva och låta händelsen publiceras här, media, Facebook och bland vänner för att varna för den här typen av telefonförsäljning och hur lätt det är att hamna i en  härva som är omöjlig att lösa.

Nu lämnar jag över till polisen och hoppas att Regeringen gör något för att fler skall hamna i en sån här härva.

Fortsättning följer.......

Tack för ditt besök!  

Av Ann-Christin Tjernström - 11 november 2013 19:48

I fredagens inlägg belyste jag samtalen med KonsumentSpar och Energibolaget.

Inget nytt har hänt och idag är det precis 2 veckor sedan jag blev varse att mitt anläggningsid var kapat.
Jag kan villigt erkänna att det har tagit mycket av min tid, och så mycket märkligt det är i den här härvan.

I fredags hade jag även fått mail från Johan på OK/Q8 som skulle försöka hjälpa mig. I mailsvar från KonsumentSpar skriver de att jag har givit sambon fullmakt att teckna avtal på min anläggning.
Hur skulle det har gått till? De ringde honom i hans verkstadslokal och tecknade avtal där, och helt plöstligt är hemanläggningen kapad och ett annat bolag skall ta över leveransen här fr o m den 1/12, trots att jag precis har tecknat avtal med OK/Q8 för 3 år framåt.

Ärendet bollas fram och tillbaka och i helgen gjorde jag en skriftlig uppsägning med Energibolaget via mail och via posten. I morse fick jag mail från dem där det står att eftersom KonsuemtSpar har ingått avtal med oss så skall vi dirket vända oss till dem, vilket vi nu har gjort för hur många gånger i ordningen.

Sambon gjorde en muntlig uppsägning med KonsumetSpar den 4/11 - trots detta blir vi inte av med avtalet som de har lagt på min anläggning - olagligt.

Idag började jag dagen med att ringa polisen; centralt och på närmaste station. Därefter gjorde jag irodning de få papper som bevisar att KonsumentSpar är inblandade och åkte in till stan för att möta stationsbefälet.

Vi talade en hel del om de bolag som jag är kund hos och hur lite de agerar, eller kan agera?
Hur lätt det är för ett oseriöst företag att via E:on komma åt mitt anläggningsid?
Varför inte nätägarna kontrollerar med kunden innan de släpper in en ny aktör på abonnemanget.
De bolag som jag är kund hos har vid flera tillfällen berätta för mej om Energibolagets dåliga rykte. Vet ju även själv att de har över 400 anmälningar på sig.

Idag fick jag den här känslan: Har man tecknat ett avtal med KonsumentSpar tar de som din identitet, använder den muntliga fullmakten, och byter sedan leverantörer eller operatörer utan att man själv har en chans att kunna agera.
I och med att sambon en gång tecknade avtal med KonsumentSpar, kan vi nu själva inte säga upp avtalet med Energibolaget, utan hänvisas tillbaka till KonsumentSpar som har avtal att fortsätta i det oändliga.

Nu är avtalet uppsagt med KonsumentSpar men de skyller på Energibolaget för att vi skall få leverans av el till boendet via dem och inte det företag, OK/Q8 som jag tecknade avtal med den 7/10.
Konsumentspar ljuger om att jag har lämnat fullmakt till sambon att teckna avtal på min anläggning som man inte får göra.

Tiden börjar att rinna och den 26/11 måste det här vara klart, annars tar Energibolaget över även om avtalet med KonsumentSpar är uppsagt.

Detta är en helt osannolik historia och jag skriver för att varna.
I morrn väntar jag åter Annlie från TV 4 Mitt, om allt fortlöper som vi har beräknat.

Efterlyser fler som har drabbats av KonsumetSpars framfart.

Av Ann-Christin Tjernström - 9 november 2013 18:38

I veckan sökte jag efter mitt gamla kombinerade fickminne/free style och i den fann jag en kassett, med musik sedan 1984, nästan 30 år sedan, helt otroligt!!

På ena sidan hade jag spelat in låtar av Lionel Richie, man kunde höra raspet från LP-skivan på skivtallriken.

Bl a den här helt underbara låten var med, och nu spelar jag den om och om.....och även för dej!

"The only one"! Lyssna, njut och minns......ni som var med då! 




Av Ann-Christin Tjernström - 9 november 2013 10:55

Jag fortsätter att procuera hantverk och nu lite sytt till bebisar.

Det kommer en bebis till familjen i februari vilket gör det än roligare att tillverka till bebisar.

Nytt på marknaden för mej åtminstone, är babywraps och babynests. Fan modeller på nätet på ullrans och idasmirkals sidor. Nu har jag tittat lite på deras alster och andras och sedan sytt efter eget huvud.

Babynesten lägger man babyn i, skall kännas lite som en livmoder. Man kan lätt flytta bebin då den somnat från plats till plats, även tryggt att ligga mitt i sängen mellan förändrarna.
Jag har valt att lägga i en dyna som man kan sprätta upp den handsydda sömnen i underkat för att tvätta om så behövs.
"Korven" är stoppad med kuddfyllning och dras samman med ett anorakssnöre.

Babywrapen, är tänkt att användas i bilstolen. Bomullstyg och fleecetyg. Det finns hål i botten för bältet så att det endast är att öppna upp wrapen på översidan om det blir för varmt i bilen.
"Baby i en tortilla"!

             


Inte nog med att det tillverkas bebygrejor hemma hos mej, och skall komma en ny familjemedlem inom en snar framtid, så har även tre små söta ängalbebisar flyttat in i mitt Änglabo.
Söta eller hur?   

 

Av Ann-Christin Tjernström - 9 november 2013 09:39

Det blir ingen "ände på eländet"! Åtminstone inte så långt jag kan se just nu.

I veckan berättade jag om vad jag/vi oförskyllt har hamnat i och publicerade samtidigt ett klipp som TV 4 Mitt filmade hemma hos mej, som en som är drabbad av vad telefonförsäljning kan leda till.

Nu har jag inte gjort något själv alls, däremot blev sambon uppringd den 13/9 i sin verkstaslokal av KonsumentSpar som tecknade avtal med honom. Han uppgav sin hemadress för "papperna" och nu har KonsumetSpar gått in och ändrat på mitt abonnemang här hemma, och tillsett att fr o m den 1/12 skall Energibolaget ta över leveransen av el här hemma där jag står för bostad och anläggning.

Det här uppdagades måndagen den 28/10, då OK/Q8 meddelar att de inte kan levera el till min bostad efter den 1/12 då ett annat bolag skall ta över leveransen.
Nu började jag nysta i en otrolig härva och inget slut ännu.
Förra fredagen lovade KonsumentSpar att det skulle föra över abonnemanget på rätt adress, men inget har hänt sedan dess.
Jag har kollat med E:on som är nätägare, dagligen och Energibolaget står fortfarande efter en vecka som leveranötr till min anläggning, utan att jag själv har tecknat avtal med dem!!!

Nu kändes det time att ta kontakt med dem igen.
Jag kollade upp min inspelningsapparatur från 90-talet men fick den inte riktigt att fungera.

Tur nog har jag en dotter som har studerat media och som var ägare till ett modernt fickminne.

Nu var det att åter få besked om vilka som hade tecknat avtal då KonsumentSpar i måndags nekade till att jag hade något avtal med dem utan skyllde på något som heter Sverigespar.

Jag började dagen med att förvissa mej med E:on om att en cancelering inte hade skett, och så var det.

Bandade därefter mitt första samtal för dagen med Energibolaget med hjälp av min kamera, men då jag var osäker hur länge samtalet skulle ta, åkte jag och lånade fickminnet av min dotter.

 

På det fickminnet finns nu två lite längre samtal:
kontakten med dem. Den kvinnas om sa att det inte fanns något avtal med dem!

Jag ringde numret till KonsumentSpar och kom till en kvinna i växeln som frågade om mitt ärende och kopplade mej till kundtjänst, gav mej dessutom ett annat nummer än det jag hade ringt!

Där svarade Johan, samme person, enligt reportern, som sa att det inte fanns något avtal med dem i måndags.

Samma frågor som tidigare:

Vad har du för telefonnummer? Ingen träff
vad har du för personnummer? Ingen träff
Vilken gata bor du på? Nu fanns det en träff!!!

Samalet tog 14 minuter.

Det slutade med att han sa att jag hade givit sambon en fullmakt att teckna avtal här hemma på min anläggningsid.

Hur skulle det ha gått till?
KonsumentSpar ringde upp hans nummer i verkstadslokalen. Han kunde omöjligen veta att de var på G. Dessutom får man inte teckna avtal på annans anläggning. KonsumentSpar skriver på sin hemsida där man kan teckna avtal via nätet: " OBS! Registrera den person som i hushållet står på avtalet"
Nu säger de att de har en "fullmakt"från sambon som jag har givit honom - helt omöljligt

Enda chansen till att jag skulle ha kunnat ge fullmakt är att jag hade varit med på telefonen samtidigt - 3-partssamtal.

På frågan varför de inte har fullföljt sina löften att plocka bort avtalet från min adress, säger han att det beror på att det inte går, och hänvisar till Energibolaget.
Det blev en ganska häftig diskussion och jag blev erbjuden att avlyssna ljudfilen där "fullmakten" fanns med!!
Jag nekade och fick svaret att jag skulle vara "arg p åsambon" och inte på honom!!!
Jag avslutade samtalet med att säga att jag inte hade tid och skulle ringa upp TV 4 Mit och reportern där, vilket ja även gjorde!!!

Därefter far det Energobolagets tur att bli inspelade. Där fick jag tala med den kvinna som jag hade första kontakten med den 28/10 - då där inte fanns något avtal.

Hon fann inget på min adress eller personnummer, däremot på mitt anläggningsid.

På begäran att hon skulle annulera avtalet så hon att det inte gick!!!, utan att jag skulle vända mej till KonsumetSpar då det var med dem som jag hade tecknat avtal!
- JAG HAR INTE TECKNAT NÅGOT AVTAL!!!!!

Hon gick undan vid två tillfällen för att rådgöra med andra, men fick endast det svar att jag jag kunde säga upp avtalet med dem!
Därefter berättade hon att jag hade 6 månaders uppsägningstid då de två veckorna från att avtalet var tecknat hade löpt ut!!!
- SEX MÅNADERS UPPSÄGNINGSTID, SKOJAR DU? skrek jag!!!

- JAG FÖRBJUDER DEJ ATT SKICKA EL TILL DEN HÄR ANLÄGGNINGEN DÅ JAG INTE HAR NÅGOT AVTAL, fortsatte jag skrikande!!!
- Det kan du inte göra, fortsätter kvinnan! Vi har ett avtal att leverar el till er fr o m den 1/12.Om det här hade varit ett externt elbolag hade vi kunat läsa avtalet, men detta är KonsumentSpar och vi har inte tillgång till filen med fullmakten!

Jag avslutade samtalet med att meddela att jag hade spelat in vårt samtal!

Helt sanslöst!!!!!!
Uppsägningstid på ett avtal som jag ej har tecknat! Dessutom fanns inget avtal med dem förrän den 1/111 00.0013 fick jag veta i fredags!!!!!

Det här blir bara värre och värre!!!!

Jag väljer att publicera den här härvan här för att varna er andra konsumenter!!!

Mitt nätbolag E:on kan inget göra. De får inte stoppa andra leverantörer.

OK/Q8 som jag har avtal med kan endast levera månaden ut!

Igårkväll sökta jag på polisens hemsida för att göra en polisanmälan.

Under bedrägeri fanns fyra rubriker:

* Identitetsstöld
* Fakturabedrägeri
* Kortbedrägeri

* Investeringsbedrägeri


Nu vet jag inte vilken kategori av brott det här sorterar under?????

Dela gärna det här blogginlägget och det förra.

Så här får det inte gå till, och jag vill varna er andra för att hamna i samma vansinniga härva!!!



Av Ann-Christin Tjernström - 7 november 2013 14:33

I sista numret av Friskvårdsmagasinet fann jag ett recept som jag verkligen känner för.
Jag tänker dessutom använda receptet tillsammans med chagan som har blivit mitt elexir och som det finns en egen kategori för här.

Det här chaga-teet kommer sannolikt att dofta och smaka mycket av jul....känns helt rätt nu.

Du behöver:

* En gryta med 2 liter kokande vatten. Jag tänker byta ut om chaga.
* 1-2 msk torkade nejlikor

* 1 msk ingefära

* 2 kanelstänger, dela i bitar

* 3-4 kardemummakapslar

* ½ tsk svartpepparkorn (hela)
* ev. 5 stjärnanis

* ½-1 liter ekologisk tranbärssaft (koncentrerad), fläder, svarta vinbär etc.

Koka kryddorna och vattnet tillsammans. 
Låt stå och dra utan värme.  Häll på flaska med kryddorna i.
Kan förvaras i kylskåp, annars ett par dar.

Kryddvattnet kan drickas som det eller blandas med apelsin, citron eller neutralt te, det sistnämna skulle även kunna vara chaga.

Jag kokar just nu ingefära och kanel tillsammans med mina chagabitar.
Tar en tsk rå kakao i muggen då jag har hällt upp och smaksätter ev med honung.

Nu tänkte jag byta ut kryddorna mot ovanstående. Jag kanske t o m väljer att avstå saften, eller kanske använda den råa vinbärsaften som jag har fryst in.

Låter smarrigt eller hur?   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards