corneliasrum

Alla inlägg under november 2016

Av Ann-Christin Tjernström - 20 november 2016 11:28

Igår släpptes den då, den nya videon Motherland. 
Motherland är en hyllning till urfolken. I den här videon medverkar Creeindianen Ken Roulette med rötter i Canada.

Videon är inspelad i Ångermanland och det mesta är filmat vid Borget beläget i Bollstabruk
För filmande stod Thomas Gradin, Resele.

Detta är en ytterst vacker och berörande video, med ett stort budskap.

Av Ann-Christin Tjernström - 16 november 2016 13:37

Att vara en garn-o-holic och stickling gör mej ofta gränslös när jag tillverkar och när jag får nya tips och idéer.

Jag håller ju på med min försäljning som kräver sin hantverkare och sin tid...och vill också förnya mej för att utveckla min portabla butik och för att få omväxling.

Hattar har jag alltid älskat och när jag kom på att jag kan göra dem själv, längtar jag verkligen efter att få skapa!!

I förra veckan gjorde jag en garn-beställning till från min goa garn-tant Iréne. Efter lördagens höstmarknad i Härnösand kändes det som att jag vill använda min kreativitet. Fann lila och grått ull-garn sedan tidigare....och under lördagsnattens sista timmar och en stund in på nästa dag, stickade jag en hatt på fri hand. Markant färre maskor då jag tänkte mej den till mej själv. På söndagsmorgonen var det tvättmaskinen och hatten som blev mitt första uppdrag för dagen.

Så här blev den:

   

Nu idag kom så garn-leveransen.....och nu vill jag lova att det blir svårt att välja vad jag skall börja med.
En hög med fina garnen är väl ändå en sticklings stora dröm?

 

Av Ann-Christin Tjernström - 4 november 2016 08:41

I veckan började jag ett nytt tålamodskrävande stick-projekt!

Det skall bli en kofta till mitt barnbarn som fyller 1 år i slutet av november.
Jag har gjort några fina klädesplagg till de yngsta barnbarnen, vid deras födelse och sedan till födelsedagar.
Mitt näst yngsta barnbarn fick en ull-tröja med ugglor till sin 1-årsdag. Nu skall det yngsta barnbarnet få en fin kofta. Mönstret kommer från en gammal Drops-katalog och jag har bytt ut garnet som har försvunnit till ett gran i alpacka 100 %.

Tålamodskrävande.....ja, endast förnamnet.

Jag har också börjat att sticka Anelmaisetstrumpor till mina flickor i olika åldrar som skall bli julklappar.

Här kommer dock delar av koftan som har blivit färdigt.....och hattasken som den delar med garnnystanen.


 

Av Ann-Christin Tjernström - 2 november 2016 13:29

Jag har länge velat göra ngt av trä och då jag har en gov vän som tidigare har samlat på drivved, kunde

jag av henne, få ett antal bitar att testa med.

Jag har lågit bitarna vara som de var, slipade av havets vågor i Bottenviken.
Jag målade endast ett lager med grundfärg för att få det lite "slitna" uttrycket.
Ny-silverskedarna som jag har loppis-fyndat under senaste året, blev stukade och hamrader i skeden.

Ljushållare nitades fast i skeden och skaften skruades fast genom att förborra lagom stora hål i skedens skaft.
Som hänge har använts en metalltråd som har virats på framsidan.

Julklappar och ev till försäljning under kommande vintermarknader?  

Så här ser de ut när jag har testat med ett tänt kronljus:

             

Det här har inte endast varit ett pyssel till mej utan har även fått hjälp av pysslig barnbarns-flicka!  


Av Ann-Christin Tjernström - 2 november 2016 13:22

Trenden att återbruka har även låtit påverka mej.

När sonen köpte hus och det fanns en klädkammare att pimpa erbjöd jag mej att "pimpa" den gamla 80-talsbyrån att använda av flickvännen till en walk-in-closet.

Byrån putsades och grundmålades. Ytmålades med en färg,nyponros, från Rusta. 
Tapeter på lådfronterna från rester från torpets lilla sovrum. Vävlim ströks på och

tapeterna limmades fast. Lite krångligt då den gamla tapeten var tjock och ville rulla 

ihop sig. 
Utanpå penslades sedan decoupage-lim ett par ggr och de tråkiga knopparna putsades

och sprayades med rosa färg från BILTEMA.

En kakburk putsades och sprayades med restfärgen från knopparn. Lock och sidor

tapetserades och lackades med decoupage-lim.

Två skokartonger fick även en upp-snofsning med samma tapet som det övriga.


   

Nu står byrå och det övriga i en f d klädkamamre med vitmålade väggar nya galgar samt en rosa matta på golvet.

Tänk så kul att kunna göra fint av det som egentlige redan är förbrukat - ett sant ÅTERBRUK:

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards