corneliasrum

Alla inlägg under februari 2015

Av Ann-Christin Tjernström - 11 februari 2015 14:56

.....glömde i det andra inlägget!

Så här såg de hemgjorda presenterna ut när det var dax att flytta hem till mitt barnbarn, transporterade i denna lilla söta "resväska"!

 

Av Ann-Christin Tjernström - 11 februari 2015 14:52

Dagens "färdiga" blev två svarta Lovikka i dam- och herrstorlek - släktingar!
Ja, förvisso, födda på samma adress och lika i färgerna, endast lite ljusare garn i damvantarnas broderi.
Däremot kommer vantarna att levereras till två släktingar, inte till mej, men släkt med varandra och olika adress.
Jag hoppas att det skall komma till belåtenhet. 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 11 februari 2015 14:43

När jag förra året, gick i väntans tider - skulle få mitt tredje barnbarn, fann jag en jättefin stickad overall i babyull i Nittingrooms katalog. Denna sägong hade de en tröja i samma garn och lite av samma stuk med upplor som jag inte kunde motstå.
Jag gjorde min beställning och den tog längre tid än beräknad, döm om min stress för att få tröjan klar till barnbarnets födelsedag.
Van stickerska som jag är, tog ändå ugglorna runt bröstet, en hel dag att få till...puh!

 

Bak och framstycke stickas i ett på rundstickor och när det är klart skall man sy med maskinsömmar där ärmarna skall sitta.
Vilken pärs att klippa sönder det som tog så lång tid att sticka......
 

Likadant blev det nästan med halsringningen. Man plockade upp maskor i en rund både där halsringen skulle vara. Stickade i 7 cm. Sydde sedan med maskinsöm ett antal ggr innan man sedan klippte bort det överflödiga, vek ner kragen och sydde fast för hand.

 

Det blev en hel det pressande under handduk innan jag var nöjd med resultatet och så här såg barnbarnet ut i tröjan samt de små Lovikkasockorna som också var en del av en present.

 

Jag hoppas att jag nu har blivit lite nöjd och fått lite förstånd när det gäller att göra arbeten med fint garn och tunna stickor. Tröjan blev klar på föremiddagen samma dag som barnbarnet fyllde år........puh!!!!  

Av Ann-Christin Tjernström - 11 februari 2015 14:40

Lovikkavantarna fortsätter att produceras i mitt hem.
De här i naturfärg och grå broderier - dam, samt grafitgrå med ljusgrå broderier, skall inte endast byta hem. De skall även byta nation.
En god väns föräldrar i Tyskland skall föräras med den här varma och gosiga vantarna.  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards