corneliasrum

Alla inlägg under oktober 2016

Av Ann-Christin Tjernström - 28 oktober 2016 10:30

I höst var jag på marknad i Lögdö Bruk, norr om Sundsvall. 
Inte så långt från min plats, stod två damer och sålde ull-hattar.

På väg till toan stannade jag till och provade, fann en ljus rosa som jag kände mej dragen til?
Kunde inte bestämma mej och gick sedan till min Rodney-bil och hämtade en virkad kalott i lika bomullsgarn 

som jag sedan hade på mej resten av dagen. 
När jag själv säljer ullsaker som jag har stickat eller virkat, känns det angeläget att tillverka det jag själv

bär vid marknadstillfällena, och jag började därför vela och kunde inte bestämma mej.

Den rosa hatten följde mej under dagen. Det kom en dam som provade mina sjalar och kunde inte heller hon bestämma sig. Hon skulle återkomma! Jag bestämde mej då för, att om hon köpte en sjal så skulle jag köpa hatten.
Damen återvände ej, och det var dags att packa ihop. Hatt-damerna hade redan börjat.

Hatten följde mej i tankarna och jag tänkte ta kontakt med dem.....men så kom jag på:
JAG KAN TILLVERKA HATTAR SJÄLV!!!

Jag sökte efter beskrivningar på nätet, men så i förra veckan skulle jag åter beställa garn från Irené och Eks lilla bod. Jag passade då på att fråga Irené och hon hade själv stickat och tovat hattar.

I tisdagens leverans från henne, fanns nu såväl; garn som rundsticka och strumpsticka samt tre olika stickbeskrivningar att välja bland.

Igår onsdaga, skred jag til verket. Hatten stickades på rundsticka och inte förrän vid slutet bytte jag till strumpstickor.

Hatten blev stor som en kasse och föll ner över mina ögon, glasögonen fick hjälpa till med att hålla uppe.
Mera som en svamp än som en kvinna, tänkte jag när jag såg bilderna som Sofia hjälpte mej att ta.  

 

Snabbt in i tvättmaskinen tillsammans med en badhandduk och en kork Hälsingesåpa.

Efter en kort promenad i glada vänners lag och ett kort yoga-pass, återvände jag hem och gick direkt till tvättmaskinen, så himla spännande när jag har tovat och inte vet vad det kan bli?


Perfekt!! Passade nästan mitt lilla huvude

, storl 55, och där på huvudet fick den sitta mest hela kvällen till dess att den hade torkat.

Jag blev verkligen jätteförtjust.

 

Ingen hemma som kunde hjäpa mej att fota och närbilder med kamera där varenda veck syns, är mindre roliga, 
men då det är hatten som skall synas delar jag bildern ändå.

   

Vad tror ni? Är det här en nisch för mej???? Jättekul, hur som helst!

Nu står en hatt-stock eller peruk-stock högt på önskelistan! Du såg väl min önskan?

Tack för ditt besök!   



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards