corneliasrum

Alla inlägg under februari 2020

Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2020 09:57

Halloj!   

Du som följer mej, känner till att jag har utövat yoga under snart 10 års tid.
Jag går regelbundet i yogaklass en gång i veckan och ibland även två.
Efter att ha blivit påmind av en äldre man, om vikten att praktisera yoga dagligen för att få 

någon effekt, brukar jag dagligen (oftast) göra ett kort yogapass i sängen innan dagen börjar. 
Jag har satt ihop ett program med rörelser och ställningar hämtade från olika yogatraditioner.
Stunden brukar ta allt från tio till tjugo minuter beroende av vad min kropp och jag känner för att göra för dagen.

Sedan en dryg månad sedan, har min yogalärare medverkat i en 500 timmar lång kurs i Rikikeish i Indien.
Hon har arbetat som yogalärare under cirka tjugo år tid och fortbildar sig nu i flera olika metoder och även i teori.
Hon kommer att vara borta till slutet av mars. När hon kommer tillbaka kommer vi att ha en heldagsreteat i hennes yogashala med raw fika och lunch. Hon brukar planera fantastiska sammankomster och då även med teman som hon följer och där även det hon bjuder följer temat.....jättefint!   


Under tiden som hon är borta har jag känt att jag behöver utöva lite mera yoga själv för att hålla mej i någorlunda form.  Jag har då hittat några korta pass på youtube som jag har följt under en tid.

Idag fann jag ytterligar några som jag upplever väldigt bra.
Testa gärna då instruktionerna är genomtänkta och tydliga.

Namaste <3


Här kommer de:







Av Ann-Christin Tjernström - 11 februari 2020 22:54

Den här vinterns väder som samtalsämne har väl inte gått någon förbi.
Pendeln har slagit i botten i alla riktningar och väderlekar. Jag har tidigare lagt ut vackra naturbilder från sista utflykten med min vän. Det blir så också nu men också bevis på hur väderpendeln har slagit de senaste dagarna.

De första bilderna kommer från i lördags med en sparktur med väninnans lånade sparkar ned mot den isiga Kungsgårdsviken som i folkmun kallas Hästagrundet. På den vidsträckta viken låg nu ett lagom puder med rätt konsistens för att sparkturen skulle bli en tur med fart och fläkt och då med tanke på framfarten på sparkarna för någon vind var det ej. Det var vindstilla och jättefint med strålande sol och soldis.
Hundbarnbarnet, staffen Ailo, var hos farmor under helgen medan husse roade sig med skoter i Klimpfjäll. Det blev därför en hund per förare och per spark.

Vi tog sikte på vassen inne i viken, där jag och min familj eller andra vänner har häckat under många vårvintrar. I sällskap med en vän och hantverk samt skidor eller med familjen som har grillat i skogskanten och där barnen har åkt kana nerför berget som lutar rakt ner mot vattnet.
I lördags lekte hundarna med pinnar och det gick att sitta en stund på sparkarna för att lapa sol där inne vid vassen, så "in i vassen" skönt och rogivande.

Vägen tillbaka gick lika snabbt över isen där föret var helt fantastiskt bra.

       
Sandslån i bakgrunden.  
Amber och Ailo leker med pinnar och Amber passar på att snöbada - skönt när pälsen kliar och fäller i massor.  
Skönt med sittplats i solen.  
Hundarna leker där annars barnbarnen brukar åka kälke eller bara på ändan nerför berget.

Ja, så kom söndagskvällen med storm och blidväder. Allt det vita försvann över en natt och jag kunde, idag och efter ännu en ganska blåsig natt, konstatera att något värst snödjup fanns kvar. Dock inte så djupt innan heller men helgen gav ändå förutsättningar att vara på något vitt till skillnad från all is som har varit under stora delar av vintern.
Nu lyser såväl åkrar och gräsmattor blanka av is eller med gräs som har tinat fram.

Ja, den här vintern har varit ett ständigt samtalsämne och många har upplevt vintern som lång och besvärlig.
För att komma ihåg det snöfattiga likväl som två år sedan med snödjup på flera vinter, väljer jag att föreviga och dokumenterna här på bloggen. Det är ju så lätt att glömma, dock finns minnena kvar här och ibland går jag själv in bland gamla inlägg och läser och minns.
Så kan du också göra: läsa och minnas en vinter där pendeln som i alla väderrriktningar och mer eller mindre överraskande för varje pendelutslag till extremeväder, så var det ju den gångna helgen.

Tack för ditt besök!  

 
Min åker i öst.  
Min gräsmatta och vinbärsbuskar i förgrunden. Helt omöjlig att förflytta sig över gräsmattan och broddar är en fullständig nödvändighet. 

Av Ann-Christin Tjernström - 3 februari 2020 22:09

En sån här snöfattig vinter ger också möjligheter att ta sig fram till fots på ett helt annat sätt än när det är ordentligt med snö.....fast då använder man väl skidor förstås.

I morse hade temperaturen sjunkit ner till cirka minus sju grader och efter några timmar kunde man känna att solen till och med värmde en smula.

Dagens destination blev att besöka kusten och då Högakustens gräns fsör världsarvet "Högakusten" som börjar i höjd med Högakustenbron i söder, vid Ångermanälvens utlopp.

   

Inte långt norrut från bron räknat, finns en plats med klapperstensfält och klippor som kallas Rödhällorna, vilka skulle bli dagens destination. Man kör över bron som går till Svartnoranäset och fortsätter cirka elva kilometer till dess att man kommer till en avtägsväg där det finns en liten blå skylt märkt med Högakustenleden.
Tyvärr var vägen som leder ut på Rödhällorna oplogad och det saknades även plats att parkera vid vägkanten, därför fortsatte färden vidare fram till Naturhållplatsen i närheten av fäbodvallen som heter Fjärdbotten.
Där parkerades bilen och vi tog oss upp på skaren till en höjd där man kunde se ut över Grönviksfjärden och Fjärdbotten.

   
Vi gick tillbaka och fann Högakustenleden och stigen som leder fram till Fjärdbotten.
Skaren höll att gå på och väl nere vid vattnet och Norafjärden var solen ordentligt varm och en riktig känsla av vårvinter infann sig.

 

Bilder från fäbodvallen:

   

Tack för ditt besök.   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards