corneliasrum

Alla inlägg den 3 maj 2012

Av Ann-Christin Tjernström - 3 maj 2012 18:58

Ja,visst här jag tagit vara på björksav tidigare, men aldrig som nu. Detta även om jag kom igång lite sent.
Förutom att jag har pysslat lite inomhus så har det varit attans kallt.
Började redan för några veckor sedan med att klippa av grenar och hänga petflaskoröver snittet, med gladpack över hålet för att skydda för myror, som ochså vill ha!!!


Den dagen var det så kallt om händerna att det värkte.
Blev mest bara regnvatten i flaskorna. I förra veckan fann jag att det droppade friskt från grenen och nu bar det av med borrsväng och trädgårdsslang.


Här här ser mina upptappningskärl ut:


       


Trots att jag kände till att ett träd kan ge ifrån sej upp till tio lier perdag, blev jag överraskad över den mängd jag har kunnat samla unde rendast några dar, även om det är i sista sekunden för att få en klar och genomskinling sav.


Förvånad bilr jag också över hur många kärl/paket jag behöver för att kunna frysa in allt.

I min örtabok fann jag att sav tidigare användes vi tuberkulos och njursten. Passar mej!!!


Igår talade jag med Britt som har givit mej en del info om hur jag skall göra. Hon berättade om hur man kan förädla saven. Först med t ex citronskivor, men även med ingefära.


Hon gav mej även ett Lettiskt recept som gör att saven kan hålla sej under flera år utan att frysas. Letterna fick tydligen ta vara på allt och saknade frysmöjligheter.


1 liter sav

20 russin/ en näve

dm-långa svartvinbärskvistar.


Får stå och jäsa i 5-6 dygn max 7 i källare.

Sila av. Ytterst hållbar.

Efter en vecka bildas alkohol.
Cirka en månad med ovanstående ingridienser = vin
Sila av så stannar processen.


Har precis fyllt en flaska med 10 liter sav, russin och vinbärskvistar. Jag hade en gammal svagdricksflaska.
Undra just hur jag skall få bort kvistarna?


Fortsättning följer!  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards