corneliasrum

Alla inlägg den 2 december 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 2 december 2011 15:58

I morrn har det gått två veckor sedan lille Niels flyttade in. Allt har gått över förväntat och lättare unge att acklimatiserad sig får man leta efter. Busig är han så det förslår också.
Sover nästan varje natt vid min sida. eller uppe på.


Här nedan kommer bildbevis på hans busighet! Undrar just om det går att ha gran........?

 





       

Av Ann-Christin Tjernström - 2 december 2011 15:14

I det yogapass - mjukypga - som jag brukar göra på morgnarna efter min hundpromenad - avslutar Malin Berghagen med att säga, att vi som önskar kan fortsätta med solhälsningen.


Jag har sökt efter olika övningar - och i förra veckan tog jag upp det med Linda i vår yogaklass. Till min stora glädje fick vi göra solhälsningen det här passet nu i veckan.


Så kom jag då hem och skulle praktisera. Bilderna vi fick var mindre tydliga - därför fortsatte jag ats söka på nätet och döm om min lycka då jag fann samma övning som vi hade fått lära oss. Här kommer den:


Av Ann-Christin Tjernström - 2 december 2011 12:22

Idag tog jag tjuren vid hornen och gjorde den juldusch av Nienka som jag har tänkt under flera dar. En labrador har fet och vattenavstötande päls som kan lukta lite - men nu kändes det lite för mycket. Jag påminns också om de olika diken som hon har varit nere och lyckats bada i under hösten - och det vattnet har sannerligen inte luktat gott.

Skred till verket idag när termometerna visar +3 grader utan risk för att hunden skulle frysa mitt på dan när det var dags för promenad. När så klockan började att närma sig 13 kändes hon inte längre då blöt och vi klädde oss för en kort promenad. Jag valde vägen och sedan tänkte jag att vi skulle snudda över torpet så att ev vägsalt skulle torkas av i mossor och lavar på vägen hem.

Det var en skön temperatur - trots att den sol som så avslöjande lyste in i huset - nu hade gått i moln.
Vi strövade omkring en stund på tomten och kollade lite försiktigt på potentiell julgran. De två närmaste ställena kalavverkades för tre år sedan - egengligen bara gallring på det ena  - men några värdelösa granar som växer mycket tätt har lämnats kvar. Jag tittade också på tallarna som nu har blåst av och blåst omkull - så blir det när kan avverkar och tallarna har stått tätt, eftersom rötterna växer rakt ner. Nu ligger fröträden som plockepinn och det är livsfarligt att vandra där när det blåser, då träden är böjda som pilbågar och det knakar oroväckande i deras stammar.

Vi vände hemåt och genade över kalhygget, egengligen gallringen. Det känns skönt att kunna ha Nienk lilte lös så här i skogen. Hemma på gården är hon alltför intresserad av trafiken just nu, för att hon skall kunna vara lös.
Vi gick där emellan dikena som skogsmaskeinen har gjort, och plöstligt möter vi Svinto. Katten som egentligen ägs av min dotter, men som flyttade till oss för drygt fyra år sedan. Han var också på väg hem. När jag ropade på honom tittade han bara nonchalant framåt - precis som att han inte hörde. Han har blivit tjock och kraftig och ser nästan ut som en stor råtta - rund och spolformig som han är. Han gick snobbigt förbi oss, men när jag sedan ropade på honom - vände han sit om och jamade sådär pipigt som egentligen inte passar till hans stora kropp.  Då upptäckte även Nienka honom och hon rusade fram för att hälsa. Svinto gillar inte sådana där snabba rusner rakt emot sig - utan markerade med att skjuta rygg. Nienka ändrade direkt riktning.
Därefter påbörjade vi färden hem - nu tre till antalet.


Svinto är en riktig utekatt. Han var innekatt det första året, men nu är han ute så snart han kan och vädret tillåter. Han vill ju även gärna följa med på våra promenader, men under tiden som åkern har varit gödslad och vägen har blivit enda alternativ, har jag smugit iväg för att han inte skall följa med efter vägen - det kan han faktiskt göra och när det är mörkt är det förödande.

Jag undrar just vad han håller på med under sina promenader. När åkern är full av råttor, syns hans rygg ständigt över grässtråna där han sitter och väntar ut en god måltid. Men vad gör han i skogen?
Tycker han också om att promenera? Ibland kan han tyckas det, då han går så långa sträckor.  Hungrig är han då han kommer hem, så jaga har han inte gjort hela tiden.

Jag skulle gärna vilja veta vad katter tänker när de går iväg som Svinto gör. Har han något mål för sin promenad eller har han någon uppgift som han tycker att han skall fullfölja? 
Det bor många katter hos mig, och nu sedan Lovisa föll offer för trafikdöden och gamla Sabina fick somna in pga hög ålder och ohälsa, fick lille Nils flytta in.

Katterna är alla personligheter. De flesta av katterna håller sig i närheten av huset, men Svinto och Siri träffar vi ofta ute i skogen en bit  hemifrån när vi är ute själva. Det skulle vara intressant att veta vad de har för mål och göromål när det är borta hemifrån. Kanske de är på, någon för dem, viktigt uppgift/arbete - något som jag som människa inte förstår.


Jag skulle gärna vilja veta vad Svinto har på sin agenda - och det skulle vara intressant att få läsa hans dagbok.

Tycker om att slappa gör han även!!!


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards