corneliasrum

Alla inlägg den 6 augusti 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 22:01

Höga Kusten är nära.....och varje sommar hör besök i dess fiskelägen och vackra natur till.....

Väljer att publicera några bilder från Norrfällsvikens fiskeläge och Storsands havsbad ett stenkast därifrån-

Besöket gjordes på kvällen och så småningom gick solen ner vid Storsand.

                           

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 21:47

Det är mysigt med Hembygdsgårdar och under juli månad har det varit tätt på given.

Först i Nordingrå, sedan i Skog, Bjärtrå och Lockne.

Några bilder från Nordingrå, Bjärtrå och Lockne:

       


Bjärtrå:

               


Amber får nosa på en 10 veckor gammal valp. Såååå otroligt söt.
Titta på hans uppsyn.....ville inte alls hålla på men någon lek. Visade även sina små söta tänder.

       


Lockne:


     
Tyvärr lite suddig bild på Noratrion.

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 21:42

Jag har turen att ha Mona som väninna. Hon kan dela med sej till mej av det mesta som jag behöver och som inte kan handlas i butik....som t ex flyttimmer, som hon själv tillverkar fina hantverk av.

Nu skulle jag så göra en skylt till mej själv och fick med mej några bitar att använda mej av.

Barnbarn på besök.....och vad gör man inte då?

Skapar förstståsssss!

   

Det blev namnskyltar!!! 

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 21:34

Lite hemifrån, ja bara ett stenkast härifrån, har vi en badplats som kallas Konvaljparken. Den har fått sitt namn pga de Lilje konvaljer som växer vid infarten.
Varje sommar hålls där uppträdanden varje fredagskväll under juli månad. Så enkelt och utan besvär. Inget inträde utan vi får köpa lotter eller något att äta för att föreningen som håller i det skall få det att gå ihop. Oftast "knöfullt" och det är av vikt att man är ute i tid om man vill ha en bra plats, och det vill jag..... en plats så att jag kan se rakt in i scenen......för att få bra bilder och för att kunna följa med ordentligt.

Lägger in några bilder så att du får se hur mysigt en Kolvaljparkskväll kan vara:


Hoven Droven från Jämtland, vars saxofonist Jens Coméns föräldrar jag har sjungit i kör med under 80-talet. Jag tror även att han var med i Årevyn ett år då jag var med:
     
Holmstens Trio med Markus Molin. 
Band från trakten och Markus från Nyland.
     

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 21:22

Sommar och semestertider, vilket har gjort att vissa hundkompisar inte har setts på flera veckor.
...inte helt sant då Amber fick nosa litegrann på Turbo på sista Konvaljparksuppträdandet för sommaren, sista helgen i juli.

I förra veckan var så Turbo hos sin "hundmormor" Mona och hon och jag skulle ut för att kika efter bär och, och som alltid, även chaga, som nästan har blivit som ett gift för oss att hitta.   

Så här kul hade hundarna då det träffades, före promenaden. Man kan riktigt se hur de ler och skrattar, eller hur......?

     

...hinner ni se Turbo i det här klippet - nästan som en "tävlingshamster" som han på kul kallas. 


 

Såååå glad för att Amber har så många och roliga hundkompisar. Tyvärr lite för burdus....men vad kan man kräva av en fem månader gammal hundvalp?


Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 21:12

Amber har en fantastisk hundvakt - Majvor. Hos henne har hon fått vara de dar jag har varit upptagen med annat.
Då hämtas hon och Majvor av Sigge och de har tillbringat hela den varma stunden av dagen på stranden, precis som jag och Amber annars brukar göra. 
Amber bryr sej inte alls om att jag går utan fungerar lika bra tillsammans med dem som tillsammans med sin vanliga familj.
Majvor brukar också vara hundvakt till Lucifer, och för ett par veckor sedan fick de träffas för första ggn.
Ojjj, vilket bus!!!

Det är inte alltid vi har möjlighet att träffa någon hund som är ungefär lika tung och stor som Amber, men Lucifer passade ganska bra in på de kriterierna.

Så här roligt hade de tillsammans:   

...men först i väntan på en kompis går det bra att undersöka ett "strandfynd"! 


 

           


Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 20:08

Vi har verkligen haft en sommar med stort S. Sååå otroligt många gånger som jag/vi har kunnat besöka stranden.
Alltid i sällskap med Amber som verkligen gillar att vara på stranden, plocka bland pinnar, strosa omkring och plaska i vattenbrynet. 
Hon simmar inte så ofta, bara några simtag och sedan tillbaka. Redan första ggn på stranden sprang hon i för snabbt där det är djupt och fick en våg över sig. Hon hamnade under och tvingades simma. Nu vet hon dock att hon kan och går därför i emellanåt. Jag har underlåtit att träna henne för att bada hela sig. Tids nog hinner hon ligga i plurret hela dan som andra hundar har gjort, med risk för fukt i huden, därför får hon göra som hon vill med badandet.

Hon är jätteduktig och kan vara lös på vår strand. Hon bryr sej inte alls om varken människor eller hundar som kommer dit. Ibland har hon klivit upp för att titta, men går bara några steg och stannar snällt när hon blir tillsagt. 
Fortfarande "duktig och söt" som jag har sagt till henne sedan första dagen.......

Ibland har vi sällskap av barnbarnen och även de trivs med Amber. Nu kommer bilder från ett av tillfällena.
Barn och hundvalp trivs jättebra ihop!    
   

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 20:00

För drygt en vecka sedan, gjöt jag mina första orgoniter. 
Jag gjorde ett inlägg om dem här men kunde inte ladda ner mina bilder då jag var på annan plats.

Här kommer de nu:

 

Klart för att börja. Viktigt att ha allt på plats....handskar jätteviktiga! 



 
Färdiggjutet. Men oj så epoxin luktar starkt. Tur att de kunde torka utomhus.


 
Dagen därpå kunde jag knacka ut de stora konerna ur glasen och försiktigt vända hjärtana ur deras form

De luktade fortfarande ganska starkt och lukten var kvar i flera dar därefter.

När gjutningen var klar kände jag efter en stund på glasformarna. De var jätteheta. Så heta att jag brände mina fingrar. Jag blandade 2 ml härdare på 1 dl plast. Kanske kunde ha tagit mindre så att det inte "brann ihop" så snabbt. Förstår nu varför temperaturen skall var ungefär 18-23 grader. Jag gjorde det på kvällen när solen höll på att gå ner. 
Doften är gräslig och är man känslig skall man nog helst överlåta gjutningen till någon annan. Det finns ju även färdiga att tillgå i olika forum. Hur som helst var det spännande att testa, och då jag har mera plast kvar kommer jag sannolikt att försöka mej på ännu en gjutning......då kanske med lite mera konstfulla skapelser.   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards