corneliasrum

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

NY FÄRG PÅ KAKLET

Av Ann-Christin Tjernström - 10 augusti 2014 23:18

I dagarna har jag gjort något som jag trodde var omöjligt.

Jag bor i ett gammalt hus på landet. Huset är byggt 1951 men tomten är avstyckad från två hemman redan 1938.
Det är ett s k PerAlbintorp. Det gamla huset revs då det rasade lermassor från berget ovanför och det här huset sattes då upp på det som tidigare var åkermark 1951.

Jag har bott här sedan 1990 och det finns fortfarande en hel del att syssla med här hemma.
Jag har storadelar var mitt 50-talskök kvar. Skåpet med dragluckor ovanför diskbänken var dock bytta redan innan jag flyttade in. Jag har grejat lite till och ifrån med luckorna. Först betsade jag dem ljust gula. De hade dessförinnan varit vita. Jag fick en idé om att göra om dem och köpte grön lasyr eller var den också i den gula färgen?

Jag såg ett tips från ERnst Kirchsteiger om att färga nytt trä till en åldrar genom att färga med nescafé.
Att måla med filmjölk var nytt för mej och jag beslöt mej för att lägga i nescafé i filmjölken för att få fran en brun nyans som liknade trä.
Först ggn jag målade luckorna blev de lite mörka i nyansen. Jag testade också med att lägga på llinolja och terpentid som yta, men det var ingen bra idé.

Efter en tid slipade jag av färgen igen och ny beslöt jag att använda mindre kaffe till filen för att få en ljusare nyans.
Den här ggn lackade jag utanpå för att få en hållbar yta. Kaklet från 70-talet kändes som en rolig detalj i köket.

När jag förra hösten satte upp en boasering i vitt med lite grått i, kände jag att jag ville göra ngt åt kaklet.
Jag var oerfaren av att kakla och att göra ngt annat hade jag ingen idé om.
Jag fann sedan de fina plattorna som man kan limma direkt på kaklet - kitchenboard.

Jag talade med ett par på trakten som håller på att totalrenovera en stor fastighet och de berättade för mej att man kunde måla kaklet - helt nytt för mej.

Så här i mellankaten efter en massa hantverk skred jag så till verket.

   
Nynsen stämde någorlunda med färgen på luckorna.

jag köpte häftgrund som målas direkt på kaklet efter att ha rengjort det massosr av ggr. Jag hade tyvärr inte lyckats få bort allt fett och färgen fäste dåligt- Mare underabrbete!!!!

Tre lager färg ovanpå fästgrunden gav det här resultatet. Markant ljusare i köket och jag känner mej ganska nöjd. Mindre jobb än med att kakla om eller sätte upp en kitchen - board och dessutom markant mindre kostnad.
När jag blir leds har utgifterna för en här ansiktslyftinge varit så ringa att den är försumlig och jag vill ändra gen.    



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards