corneliasrum

Direktlänk till inlägg 24 januari 2020

JANUARIIS MED VITT PUDER

Av Ann-Christin Tjernström - 24 januari 2020 15:35

För dej som följer mej, vet du att jag bor nära Ångermanälven.
För nya följare så berättar jag att mitt hem ligger ett stenkast från Ångermanälven och i höjd med där älven övergår från fjord till älv, strax övanföra Hammarsbron.

Fram till 1974 fanns här i älven Europas största sorteringsverk av timmer. I höjd med Nyland går det in en stor vik, Kungsgårdsviken och den var helt full med timmer. Viken är bred och jag upplever den nästan som att vistas vid havet. Det är öppet och fritt och så nära för mej att ta mej.
Under sommaren finns jag ofta på stranden men börjar egentligen att vistas där så snart det är sol på vårvintern och sedan hela året fram till hösten.

Heta dagar kan naturstranden vara ganska full med folk. Jag brukar vara ute i tid och slår läger längst bort på stranden så att jag kan ha Amber lös. Vi är där i flera timmar. Amber badar och jag har med mej något hantverk som jag kan jobba med under dagen. 

Den här vintern har det varit sparsmakat med besök på stranden. Vägen dit ner har varit ytterst hal och knappt framkomlig med bil. Igår kom det ett lätt puder som la sig på, såväl vägen som på isen och idag blev det därmed premiär.

Jag tog bilen och väl därframma mötte jag ett par vänner på spark. Jag fick låna en spark och så drog vi iväg rakt över isen fram till Stavred som ligger 900 m från mitt hem.
Jag har själv två sparkar och tänker att jag nog skall kolla upp hur de mår....kanske jag kan ta vägen över åkern och ev sedan ta mej fram till Stavred och därifrån rakt över isen närmast där jag bor.
Vägen utanför helt barn...sommarföre...märkligt i januari.

På väg tillbaka över isen tittade jag nog in i dungen med sjögräs/vassan. Där inne i vassen brukar jag sitta med olika vänner eller med familjen och har det funnits barn där har de åkt på kälke eller på rumpan nerför den stora stenen där vid vassen.
Vintrar med mycket snö har jag och en väninna lämnat vårt läger, med massor av "måstehagrejor" och tagit en skidtur runt viken eller t o me nedströms älven.
I år, som kan noteras på bilden, var det ganska blött och vattnigt där vid vassen. Jag tittade längtansfullt dit och påminde mej alla vårar då jag har tillbringat så mycken tid där.

Nu är jag i alla fall jätteglad för den här soliaga dagen och att jag fick låna en spark att åka på över isen då det inte går att åka skidor. Tillbaka till där bilen stod, gick det att sitta på sparken en stund och lapa sol mot den vita isen.
Följ med mej på en tur över Kungsgården med hjälp av mina bilder.

Tack för ditt besök!  

                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards