corneliasrum

Direktlänk till inlägg 27 april 2021

POLLENALLERGI OCH KORSALLERGENER

Av Ann-Christin Tjernström - 27 april 2021 14:43

Hej bloggen!

Nu är det vår men inte precis utanför mitt fönster. Idag har hagelskurarna kommit regelbundet och även en del solglimtar. Hade tänkt mej att räffsa lite löv men nu behöver jag inte.
Istället väljer jag att ge lite tips om hur kan kan lindra sin pollenallergi genom att undvika korsallergier just när vissa pollen är som mest.

Den här informationen har jag hämtat från ett material som jag har erhållit när jag går kurser via webben genom Egenvårdspoolen som säljer kosttillskott och annat,

"Med allergi menas överkänslighets rekationer utlösta via immunologiska mekaniser.
Det innebär bland annat att det kan finnas möjlighet att påvisa den specifika allelrgin via olika allergitester."

Slemhinnorna i näsa och ögon svullnar, huden kliar, mera slem i näsan och man blir snuvig. Svullna luftrör coh bronkerna drar i hop sig med hosta som följd.

Allergi mot en allegenkälla t ex björkpollen kan också vara kopplad till allergi mot en annan allergi t ex äpplen.
Det kallas: korsreakioner när sambanden beror på att patienten har IgE-antikroppar riktade mot gemensamma strukturer på allergenen. 
Det blir för stor exponering och ger stora reaktioner på andra ämnen = korsallergi. 
Summan av alla faktorer ger histaminsyntes.

För björkpollen gäller följande korsallergener:
Äpple, päron, kivi, stenfrukter (persika och körsbär)
Plommon, nektariner, rotfrukter, potatis, morötter, selleri och jordgubbar.

För gråbopollen gäller förljande korsallergener:
Selleri, morot, persilja, örtkyrddor, paprika, solrosfrön, fänkål, mekon och banan.

För gräspollen gäller följande korsallergener:
Lök, tomat, ärtor, bananer och jordnötter.

Jag är återförsäljare för Egenvårdspoolen och du kan därmed beställa bra tillskott genom mig.
Välkommen!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards