corneliasrum

Direktlänk till inlägg 5 november 2013

HAMNADE I EN ENERGIBOLAGSHÄRVA UTAN ATT HA TECKNAT AVTAL

Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2013 17:44

Nedanstående sammanfattning har drabbar mej och min familj utan att jag själv har gjort något.
Man har flyttat omkring mitt elabonemang utan att jag har blivit informerad.
Längst ner i inlägget ett klipp från dagens inslag i TV 4 Mitt som sänds från Sundsvall:



Min nätägare är E:on. Sedan ett antal år tillbaka har jag fått min el levererad av OK/Q8. Avtalstiden med OK/Q8 löper ut den 31/10 varje år. Jag har låtit avtalet löpa vidare då jag upplever att ett byte skulle innebära att jag vid varje år den tiden, skall vara beredd med att ha varit i kontakt med en annan elleverantör för att kunna byta utan att erhålla enlösenkostand pga brytande av kontrakt.

Som tidigare år fick jag i höst en liten lapp med förfrågan från OK/Q8 om jag ville fortsätta med mitt fasta elpris? Om man inte hör av sej fortsätter avtalet ytterligare ett år, vilket jag hade för avsikt att låta fortgå.

Den 7/10 blir jag uppringd av en kvinna från OK/Q8 som ställde frågan om jag hade läst kortet från dem. Jag fick även information om att elpriset f n är lågt och blev tillfrågad om jag vill binda för en längre tid, vilket jag tackade ja till. Jag band då mitt avtal för tre år framåt. Efter några dar erhåller jag avtalet från OK/Q8 som är daterat den 8/10.

Den 28/10 får jag brev från OK/Q8:

”Viktig information om ditt elavtal med OK/Q8

Ditt elnätsbolag har meddelat oss att du fr o m 2013.12.01 tecknat avtal med ett annat elhandelsbolag på anl, id xxxxxxxxxxxxxxxx, Vi beklagar att vi inte får fortsätt att leverera el till dig och vill referera till avtalsvillkoren att om du inte fullföljer avtalet med OK/Q8 så kommer en lösenkostnad att debiteras.

Önskar du fullfölja leveransbytet och bryta gällande avtal med OK/Q8 är lösenkostnaden skillnaden mellan avtalat pris och aktuellt marknadspris minus 5 öre/kWh. Därtill kommer årsavgift för kvarvarande avtalstid sam en administrativ avgift på 500 kr. Total lösenkosstnad blir 4071 kr.

Då jag inte har tecknat något avtal med annat elbolag ringde jag upp OK/Q8 och får där bekräftat att ett annat bolag skall ta över leveransen till min fastighet den 1/12 och att de har blivit meddelade via E:on. Jag meddelar att jag inte har tecknat något avtal men de säger att de inget kan göra och hänvisar till E:on vilka jag kontaktar.

E:on kollar mitt ärenden och meddelar att det finns förfrågan från Energibolaget från den 17/10. Då namnet är nytt för mej får jag deras telefonnummer och mailadress.

Jag ringer Energibolaget och där är det upptaget. Nästa gång har de gått hem för dagen. Deras kontorstid slutar klockan 16.00

Nästa dag, 29/10 .försöker jag flera ggr att nå Energibolaget, tutar upptaget fram till lunchtid dä jag får fatt i en kvinna. Jag meddelar denna mitt ärende och hon går in och kollar mitt födelsenummer utan att få fram något avtal, inte heller mitt anläggningsid ger någon träff. De har enligt henne, inget avtal med dem som jag kan säga upp.

Jag ringer up OK/Q8 och talar med en kvinna. Hon meddelar åter att hon inget kan göra då informationen kommer från E:on och att deras leverans av el till mig kommer att avslutas efter den 30/11. Jag nämner nu namnet på elbolaget och hon säger att de har varit till föremål för programmet Plus. Hon råder mej att kräva att få lyssna på inspelat avtal där jag skall ha sagt ja, eller få en kopia på avtalet och att få tala med chefen. Hon hänvisar också till E:on.

Jag ringer E:on och får tala med en man. Han tittar i deras historik och finner ansökan där som han benämner ”fullmakt” och ger mej datumet 16/10. Han säger att det finns en ansökan om leverans från Elbolaget från 16/10. Han föreslår att jag tar kontakt med Energibolaget och ber den att annullera mitt avtal med dem.

Jag ringer upp Energibolaget, säger mitt ärende och ber om en kopia på avtalet. De säger att de inte har något avtal och kan därför inte vidarebefordra det till mej. Jag ber då att få tala med chefen, men mannen i telefonen menar att det inte har någon betydelse då jag inte har något avtal med dem. De säger att de inte kan annullera avtalet förrän jag kan visa dem en kopia på det.

Jag ringer upp Eon och förklarar mitt ärende för en tredje person, nu en kvinna. Då jag efterfrågar en kopia på avtalet säger hon att det inte går, då den ligger på en fil. Jag börjar nu tappa tålamodet. Hon tar mej på allvar och säger att hon nu skall försöka reda i det här. Hon meddelar också att företaget som skall ta över har dåligt rykte.

På onsdag får jag följande svar från kvinnan på E:on:

Hejsan! Jag har pratat med våran leverantörsbytes grupp som meddelar att Energibolaget för lägenheter sökte leveransen 2013-10-25 och du blir kund hos dem 2013-12-01. Kontakta Energibolaget igen, du kan be att dom kontaktar sin leverantörsbytes grupp för att kolla upp detta. Vi kan tyvärr inte göra något. Ditt anläggningsid. Är ALL xxxxxxxxxxxxxxxxxx som kan vara bra att ha vid kontakt med Energibolaget för lägenheter. Det finns ju också Energibolaget i Sverige AB som bolag. Tänkte om det är två helt skilda bolag?

Med vänliga hälsningar/With kind regards, Helena Berg Kundsupport/Customer Support Tel. 020-22 24 24 kundservice@eon.se E.ON Försäljning Sverige AB 881 85 Sollefteå www.eon.se

Inte mycket till hjälp, anser jag.

Jag har däremellan varit i kontakt med konsumentvägledaren i Kramfors som lovar att kolla om hon kan hitta något kontrollorgan för elbolag.

Jag får ett råd av en väninna att vända mej till ”fairshopping”. Jag ansökte om medlemskap och mitt ärende ligger nu på deras sida. I skrivandets stund har Energibolaget ej svarat på deras fråga om mitt ärende efter att de har mailat dem.

På torsdag ringer jag konsumentvägledaren igen. Hon meddelar mailadress till Energimarknadsinspektionen i Eskilstuna och förslår även anmälan till Konsumentverket. Vi talar även om att jag skall försöka teckna nytt avtal med OK/Q8 och att det är sista dag då den 31/10 för det gamla avtalet att löpa ut.

Jag ringer upp OK/Q8 och får tala med en dam. Hon skall göra en koll, och samtidigt bryts vårt samtal. Jag sitter kvar och en man svarar. Jag redogör åter för vad som har hänt.

Mannen hör att jag börjar bli desperat och lovar nu att titta över det hela. Han skall även ta en kontakt med E:on. Jag säger att jag vill teckna avtal från 31/10 om det inte går att annullera det ”fejkade avtal” som ligger hos E:on. Jag säger också att jag är oskyldig och har utsatts för ett bedrägeri. Jag kan omöjligen hållas ansvarig då jag inte har gjort annat än att teckna ett nytt avtal med dem den 7/10. och att det bör ligga kvar då jag inte har tecknat avtal med annat bolag. Svar skall erhållas från OK/Q8 kommande vecka, via mail.


På morgonen den 1/11 ringer jag åter Energibolaget.
Jag frågar vad som är skillnad mellan Energibolaget i Sverige AB och Energibolaget för lägenheter.
Jag får då svaret att Energibolaget för lägenheter var det första företaget och att de senare har utökat till företag och fastigheter och då heter det Energibolget i Sverige AB. Jag får också bekräftat att de kan se anläggningsnumret oavsett vilken jag talar med av dem, då ligger under samma tak?

I samtalt får jag också nu bekräftat att det finns ett ”avtal” och att det är Konsumentspar som har tecknat det avtalet med mej. Jag bestrider att jag har tecknat något sådant avtal och får telefonnumret till Konsumentspar.

Annlie Ledin från TV 4 Mitt är på väg!
Jag ringer henne för att berätta att det inte är Energibolaget utan Konsumentsvar som har min sambo har tecknat avtal med.
Hon överväger att vända åter till redaktionen och gör så. Hon har hittills funnit en masa klagomål Energibolaget, under 2½  år cirka 420 klagomål, men nu är det ett annat företag som skall granskas – Konsumentspar!


Konsumemtspar: Där svarar en Lena och hon meddelar att jag har kommit till växeln så jag börjar tala om mitt ärende.
Hon erbjuder sig att koppla mej till kundtjänst men får samtidigt ett annat nummer att ringa.
På kundtjänst ställes följande frågor:
1. Vilket telefonnummer har du?  Ingen träff.
2. Vilket födelsenummer har du?  Ingen träff.
3. Vilken gata bor du på?  När jag uppger adressen får jag en träff.

Jag får frågan om jag känner igen namnet på min sambo, och får veta att han har tecknat ett avtal med dem, den 13/9 och gällande en verkstadslokal.
Jag meddelar att jag äger den här fastigheten och står som ansvarig för anläggningen.
Jag meddelar att avtalet som han har tecknat muntligt den 13/9 inte gäller för hemadressen.

Jag blir utlovad att avtalet direkt skall överföras till rätt adress.

Annelie vänder åter från Sundsvall och gör en intervju med mej.
I intervjun ringer jag telefonnumret som jag fick i växeln, det som var till Konumentspar?
Mannen som svarar mej känner igen mej då samtalet filmas och jag berättar då att jag är fundersam över hur han kunde komma åt mitt anläggningsid?
Han berättar lite luddigt och bedyrar att han skall föra över abonnemanget till rätt adress.

På måndag börjar Annelie sin research.
Hos Konsumentspar säger de att de inte har ngt avtal med mej/oss och hänvisar till Sverigespar.
När Annelie hänvisar till ett papper som kommer från Konsumentspar hävdar de att brevpapperet har förväxlats och att det är Sverigespar som har tecknat avtalet.

Nu blev det alltmer luddigt och det känns som mer än en hund som är begraven.

Under måndagen finns ingen annulering av avtalet hos E:on  så ej under tisdagen 5/11.
Det har passerat över två dygn och enligt E:on borde det ha anlänt idag.

Från TV 4 Mitts Facebooksida:

” Godmorgon!
Det har blivit svårare för elkonsumenter att veta vad de tecknat för avtal och med vem, och enligt konsumentverket känner många sig grundlurade av telefonförsäljare. Ann-Christin Tjernström i Nyland i Kramfors kommun hade inte ens pratat med en telefonförsäljare, men hennes elavtal togs ändå över av ett för henne okänt bolag.”


http://www.tv4play.se/program/nyheterna-sundsvall?video_id=2480477

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-sundsvall?video_id=2480477


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards