corneliasrum

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

BEBISTÄCKEN

Av Ann-Christin Tjernström - 26 januari 2014 11:47

I "täckestagen" igen!


När jag själv skulle bli mamma för första ggn sydde jag ett täcke i en annorlunda lapptäckesteknik.
Det blev mera som lapp på lapp och band däremellan. Jag kantade även lapparna med snedslåband.
Jag fyllde sedan med dubbla lager med istoppstäcke som man då kunde köpa ute i handeln.
Täcket passade sedan bra i den vagga som tillverkades då det första barnet kom.
Av färgerna att döma kan man se att det här var 80-tal......och i slutet av det.

 

Nu i dagana skall jag bli mormor för tredje gången.
Dottern med sambo har införskaffat en svart barnvagn och till våren och sommaren när påsen till vagnen plockas bort kan det behövas ett täcke.
Så här ser täcket till barnvagnen ut:

 

Där har rutorna som dotter har klippt ut och placerat ut, sick-sackats med fin sick-sack och innehållet är ett tunt täcke från IKEA. Måtten är 70 x 80 cm. När täcket var ihopsytt lät jag mattlasera alla rutor. Inte helt lätt att få rutorna att ligga som de ska.....


Nu har modet förändrats och täcket längst upp är inte längre så attraktivt vad gäller färgerna och påslakan till så här som finns inte att köpas så vitt jag vet.
Det blev därför till att tillverka ett nytt täcke till vaggen till den väntade bebisen också.

Den här gången blev det "återbruk" och det vita tyget är ett underlakan där jag har sytt fast baksidan av täcket mot innertäcket.....följt innertäckets kanaler på baksidan så att det ligger stilla.
Därefter sytt fast bomullsbrodyr i två rader. Sytt ihop täcket och gjort en sömn runtom hela. Jag har även sytt en sömn vid brodyrkanten så att övertyget skall ligga kvar.
Jag hoppas att detta täcke skall få pryda vaggan och då kanske tillsammans med ett överlaken och ett örngott som jag själv en gång sydde till vaggan.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards