corneliasrum

Alla inlägg den 20 december 2012

Av Ann-Christin Tjernström - 20 december 2012 16:31

Kära besökare!! Det lackar mot jul och jag fortsätter min Zervitalkur. Jag är glad över att temperaturen endast är cirka -8 grader och att jag därmed även inomhus känner mej mindre frusen.
För nya besökare gör jag en svampavgiftningskur med preparatet Zervital och har snart hållit på under tre månader. Inser att det kommer att ta tid och den här veckan har det som nästan blossat upp igen. Jag hoppas att det är ett sista krampaktigt försök för "svamparna" att hålla sej kvar i min kropp.
För den som behöver mer information gå in på: www.zervital.se, och för den som vill följa mn Zervitalresa kan ni läsa mer under katergorin Zervital här i bloggen.


Jag nämnade alltså att jag känner mej frusen, ungefär som vid fasta. Den här dieten verkar kräva lite energi för nedbrytning och förutom det har jag tappat några kilon i vikt. Jag tror faktiskt att det är den vikt som jag skall ha, då jag känner mej mycket lätt och "fjäderlik"! Ingen tung kost i en svullen mage, och matsmältningen går som obemärkt förbi, ett nytt fenomen för mej som har  haft ont i magen sedan jag var 17 år och fullständigt rasad maten sen jag var drygt 20 år. På tiden att den fungerar som den ska, tänker jag.......efter så många år av svullnad och magkramper, mest på nätterna.


Jag vaknar emellanåt och har en våldsam frossa. Jag tror att det är natten direkt efter fotbaden/handbaden. Det går bara int att sova trots att jag har buntat på mej som om jag skulle vara utomhus.


Idag bakar jag lite till familjen. Det blir inte några många sorter men nåt skall de ha i alla fall. Jag vet inte om jag hinner med nåt bak som passar den här dieten.


Däremot planerar jag nu för min julmat. Julmat och recept som jag har ätit och använt mej av sedan jag blev vegetarian för väldigt många år sedan, Jag har insett att de även passar den här diete, och försöker därför publicera här om någon känner sej orolig över vad de skall äta inför julen.


Kålrotsskinka


Försök att hitta en så stor kålrot som möjligt.


Förväll kålroten i 30-50 min.

Pensla den med dressingen och stör över (ströbröd +) sesamfrö - stå över ströbrödet om du gör den här kuren.
Pensla med dressingen och strö över (ströbröd) sesamfröna.
Griljer ai ung i 225 grader til dess att detn har fått en vacker färg, ca 10 min,


Dressing:
1 dl olja

1 msk soja- eller majsmjöl

4 msk reformsedan kan bytas mot annan

1-2 msk honung


Vegetarisk julsylta

 

2 dl bovete

8 dl vatten

2 lagerblad

1 tsk örtsalt

vegatarisk buljong, jag använer Herbamares pasta

1 msk tomatpuré


Blanda ingredienserna och låt koka cirka en halvtimme. Tag bort lagerbladen. Skölj en form med kallt vatten och häll i smeten. Låt stå i kylskåp till dagen därpå.


Marinerade rödbetor


4-5 förvällda rödbetor


Marinad:
2 dl vatten

1 msk (äppelcidervinäter) byt vinägern till en halv citron

1 msk honung.


Lägg de förvällda och skivade rödbetorna i marinaden.
De håller 4-5 dagar i kylskåp. Gott till bovetesyltan.


Lök i marnad


2 gula eller röda lökar


Marinad

½ dl olja

½ dl vatten

1 msk (äppelcidervinäger) byts mot citronsaft

1 tsk örtsalt

1 msk tomatpuré

1 tsk timjan

1 tsk mejram


Skär löken i tunnar skivor och häll över marinaden.




Rödbetssallad


Tag de marinerade rödbetorna och skiva skär dem i fyrkantiga små bitar.
Tag ungefär lika stor mängd äpplen

Tag cirka 1 dl creme fraich eller kvarg.

Smaksätt med lite senap.


Jag brukar också gör en bönsallad med vita stora bönor och det receptet tycks jag minnas att jag har publicerat redan.


Jansson utan Jansson, brukar vanligtvis finnas på mitt julborr, med finriven potatis, grädde och smaksatt med örtsalt och kanel som göra att man lätt kan förväxla med riktig Janssons frestelse.
Nu tänkerj jag istället; sötpotatis, cremer fraiche, örtsalt och kanel - värt att prova.


Om man inte vill koka råris till "tomtegröten" och det är bara den som står på kur som inte kan äta det vanliga grötriset, så förslår jag en enkel variant.
Keso med rivet äpplen och smaksatt med kanel.......supergott och som alternativ till julgröt.


På det vegatarisks julbordet brukar även finnas med marinerad tofu, men har varit svårt att få tag på de senare åren.


Nu tillbaka till julbaket till familjen och hittar jag något gott recept på godis som jag kommer att göra, publicerar jag här förstås. Om jag blir sugen då jag är på stan eller annat brukar jag ta en Allevo måltidsersättning då den innehåller väldans lite socker och funkar bra för mej. Mina fötter brukar säga ifrån till mej och Allevo gör att det hålelr sej lugna!!


Om vi inte hörs mer innan julen tillönskar jag er en fantastisk jul.


I morrn har vi den 21 december och vintersolståndet. Vi lämnar det gamla och går över till något nytt och väldans bra känns det som. Jag tänker också snart lämna mina svampar, även om de håller sej krampaktigt kvar i min kropp.


Varma kramar till dej!!!   



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards