corneliasrum

Alla inlägg den 6 april 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 6 april 2013 07:39

Många har belyst att de har titta på programmet Vetenskapens Värld som handlade om fasta.
Jag missade programmet. Igår tittade jag så på det på webben.
www.svt.se   Vetenskapens Värld "Mår man bra av att fasta?"


Fasta gjorde jag första gången då jag var 18 år. Det var i början av 80-talet då fasta och råkost var på ropet, då Hälsohemmens koncept var att fasta och att äta strikt vegetarisk mat, helst vegankost.


Därefter fastade jag regelbundet under några år. Så snart jag fick en förkylning fastade jag. Den klingade av och försvann. 
Jag har goda erfarenheter av fasta. Jag brukar se mej själv i spegeln och uppleva mina ögon så klara och blanka och endast det skulle kunna göra att jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet. Jag näns inte låta mina ögonvitar grumlas igen......

Programmet innehöll fastemetoder som var helt nya för mej. Endagsfastor testade jag dock; "måndagar"!


Jag fastade också på Österåsens hälsohem, i början av 80-talet. Magen hade rasat helt och jag skulle ha en vistelse där. Dock återkom samma symptom när jag började äta igen, och jag avbröt vistelsen. Jag kunde inte äta den mat som de serverade där. Den blev för kraftfull.
Inga Ort, som var överläkare där, gjorde mej medveten om att amalgam kunde vara orsak till mina problem, och cirka 1½ år före det att magen rasade hade jag lagat fem plomber hos den tandläkare som fyllde min mun med tio plomber vid 6 års ålder. Inga medicinläkare kunde se något sammanhang mellan mina lagningar ohc det besvärliga tillstånd som rådde i min mag- och tarmkanal.
Bl a lugnande akupunktur på min tjocktarm räddade nog tarmen från att få stanna kvar i min kropp.


Nu är det dock några år sedan sista fastan. Som mamma och med familj är det mindre lätt att fasta då jag ändå tillagar mat till andra. Sista gången som jag gjorde någon form av fasta, gjorde jag något som jag själv kallar för halvfasta. 
Jag gjorde ungefär som smoothies men inget proteinpulver, soppor som jag mixade. Mixade avokado tillsammans med kryddor och varmt vatten osv.
Jag var aldrig hungrig den gången och inte heller drabbades jag av yrsel och blodtrycksfall.
Jag höll på i tre veckor och upplevde mej lätt som en fjäder.


Jag brukar även bli pigg och få massor med energi. Många vittnar om att det lagar mat som aldrig tidigare, och t om fryser in!
Saker som man annars gruvar sej för går lätt som en plätt. Energi som man annars använder till matsmältning blir nu över och kan användas till annat.
Viktigt dock, är att tömma tarmen innan man börjar för att inte innehållet skall göra att man blir hungrig. 
Ett lavemang ytterligare under tiden kan även rekommenderas. Såå mycket som ligger kvar i tarmen.....


Jag träffade min läkare, som tidigare arbetade på Österåsens Hälsohem, och han sa:
- Nä, nu måste du nog börja att äta! 
Han rullade sin stol framför mej, lade händerna på mina knän och tittade mej i ögonen.
Jag kommer inte ihåg om jag lydde Eric, som han heter. 


Jag hade tappat en del vikt.....i övrigt mådde jag jättebra!


Ni som brukr läsa min blogg, känner till att jag göra Zervitalkuren, som även den är sträng och strikt
Jag utöver den med kosttillskott och homeopatpreparat.
Efter det här inslaget om fasta, skall jag villigt erkänna att jag blir sugen på att fasta nu också.


Jag har läst, på facebook, om vänner som har fastat nu på senare tid, och märkligt är hur smittsamt och påverkande det är att läsa om andras erfarenheter.


I Zervitalkuren kan man även fasta, läs under www.zervital.se, då också med strikt program av drycker.


Jag har börjat dagen med att äta en bit ananas......och den känns läskande och god.
Jag äter väldigt mycket frukt och upplever att jag mår bra av det......har alltid gjort under mina 30 år som vegetarian.


Den som följer mej "får se"! Skall villigt erkänna att fasta känns lockande!   
Sååå skönt att "vårstäda" kroppen för att möta våren med ny energi.







Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards