corneliasrum

Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 8 mars 2011 07:18

Alvin undersöker hur Lovisa mår. Hon ser dock ut att må ganska väl i Julias famn.




Barn har alltid varit en del av mitt liv. Jag har arbetat med barn  under min yrkessamma tid, är mamma till tre barn och mormor till två barnbarn. Det känns som om "barnen" har varit en röd tråd genom mitt liv.


Jag anser att barns förmåga i många fall är underskattad.

Jag kommer ihåg när jag själv var barn och hellre önskade mig ett paket med djupfrysta ärtor än godis när jag handlade med min mamma, och kommer också väl ihåg när jag hade jätteont i magen i samband med min första penicillinkur. Jag hade haft kraftfull öroninflammation och skulle passas av min mormor. På dagen skulle jag ta min medicin. Jag kände stort motstånd för att ta den, men plikttrogen som jag var tog jag den som jag var tillsagd. Jag hade redan ordentligt ont i magen men tog ändå medicinen. När min mamma kom hem, rullade jag på golvet i magsmärtor - och hade blod i avföringen.


När vi skulle ha fluorsköljning i skolan - fick vi barn hjälpa till med att fylla muggar genom att först "trycka fram" fluoret i övre delan av flaskan - mått - och sedan hälla i plastmuggar.

Endast lukten gjorde mig illamående. Att sedan ha det i munnen - kan vem som helst inse att jag inte tålde. Alldeles nyligen fick jag veta att fluor är lika giftigt som kvicksilver.Då jag redan var begåvad med massor av amalgam och hade fått de första indikationerna på att kvicksilvret höll på att slå ut min kropp - är det inte konstigt att jag mådde illa.


Köttbullarna tyckte jag synd och om kyckling och andra smådjur kunde jag inte äta. Lade om kosten när jag var nitton och nu på senare år har jag fått veta att personern med min blodgrupp A, helst skall äta vegetariskt.


Små barn har oftast ett stort behov att få röra på sig, och tränar och tränar så snart de bara kan. Min yngste son klättrade innan han kunde gå, och gjorde allt för att komma "uppåt". Kröp gjorde han så att inga knän höll och fortsatte med det ända t o m 7:an då hans jeans fortfarande gick sönder på knäna.

Skolan känns därför allt för hämmande när det gäller rörelse då barnen skall lära sig att sitta stilla fr o m att de har fyllt sju.


Man skall plocka in läsningen i idrottshallen och rörelsen i klassrummet - men vilka pedagoger utöver det till fullo med sina elever.


Mina två barnbarn Julia och Alvin tillbringar en hel del tid hos mig. För två veckor sedan var Alvin hos mig då han var ordentligt förkyld - en flunsa som han generöst delade med sig till mig.


Igår kom Julia, som nu har sitt första sportlov - går i förskoleklass. Hennes lillebror lillebror hostar som en lokomotiv och då William är i fjällen har jag tid för henne.


Idag har vi tänkt oss en tur på isen och sedan åker vi eventuellt med Lennart till Sollefteå och testar om hon kan åka slalom i barnbacken där. Vi har utrustning kvar efter William som nu passar och det är perfekt att testa nu när vi är ensamma.


Jag har tid för mina barnbarn. Egentligen mera tid för dem än vad jag hade för mina egna. Jag har tid att lyssna och var lyhörd för deras budskap och ett av målen är att kunna tillfredställa deras behov. Idag kör vi med rörelseträning - och skidor är ett ytterst bra sätt att träna på.


Vi bör ge oss tid till att lyssna på barnen. De ger oss budskap om vad de behöver och genom att vara lyhörda kan vi täcka deras behov.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards