corneliasrum

Direktlänk till inlägg 25 april 2011

EN NY FAMILJEMEDLEM

Av Ann-Christin Tjernström - 25 april 2011 21:35

Jag har varit lite ockuperad de sista dagarna och därför inte hunnit skriva något. I fredags föremiddag följde jag med Birgitta för att hämta den omplacerade hunden Nienke. En sån tur att Birgitta, precis som jag hade ärende till Gnarp vilket gjorde att jag kunde åka med henne.Bra att vara två i en bil med en ny okänd hund. Hundens  ägare kom med henne och jag fick ta över.


Nienke var ytterst mager, och hon har sannolikt haft det mindre bra.


 


På bilden är hon dagen efter. Jag vågade inte ha henne lös då hon skällde och gjorde utfall mot katterna, och med sju stycken i familjen var det ett fasligt sjå att hålla koll.


När jag släppte lös henne rusade hon iväg som en jakthund i olika riktningar. Märkte dock att hon var säker på inkallning även om rådjuren var väldigt nära och hon hade satt efter. Däremot var hennes koppelvanan fruktansvärd. Så snart hon fick kopplet på sig, drog hon som en stövare som aldrig hade gått i koppel. Hon drog åt alla håll och var helt frustrerad. Hur jag än försökte få hennes fokus - höll det endast några sekunder då hennes fokus föll på allt runtom. Kände mig ganska förtvivlad med tanke på den lötthet som hade rått med Indra, och som nu inte finns längre.


Värst var det igår när vi hade henne i bilen och hon blev helt galen när en man promenerade med en hund i en korsning när vi hade stannat. Nu blev jag verkligen orolig: Hur skulle jag kunna ha henne i bilen när hon ställer till med ett sådant oväsen när folk eller hussen med hund går på gatan. Hon brydde sig inte speciellt när någon gick utanför bilen och Emelie och Daniel samt barnen fick testa även de - utan att hon blev särskilt oroad.


I morse skrev jag ett långt mail till Leigh, hon som har ägt henne innan hon såldes efter att ha bott cirka 1½ år hos fodervärd. Jag förklarde utförligt olika situationer och hur hunden reagerar. Leigh som är ytterst rutinerad trodde dock att det skulle lösa sig när hunden hade acklimatiserat sig.


Jag fick även telefonnumret till Annette som har varit fodervärd för Nienke, och som skulle ha behållit henne om inte hennes armbågar och höfter hade haft defekter. Nu såldes hon och det blev för hunden en katastrof. Förutom att hon verkar ha varit helt utan mental och fysisk stimulans, var hon ordentligt mager, så mager att revbenen syntes på avstånd. Första måltiden åt hon som att hon aldrig hade sett mat, men efterhand har hennes glupskhet avtagit en del.


Vid samtalet med Annette fick jag veta vilken fantastiskt och välutbildad hund som Nienke egentligen är - ledarhund som hon var ämnad att bli. Annette blev förstås förtvivlad, hon som hade skött henne under så lång tid.


När jag nu fått veta hur vältränad och klockrent säker Nienke har varit förstår jag varför hennes grundfostran så väl lyser igenom - även om hon hittills har verkat mer än förvirrad.


I dag har jag börjat låta henne var lite mera lös på gården även om vägen är ganska nära. Hon har gjort sig bekant med gårdsplanenn och när vi satt uppe på grässlänten såg jag hur hon tittade runt på utsikten och liksom jag njöt av det hon såg! :)


Den "utskjutna ur en kanonhund" som jag hade här tidigare i helgen. Hunden som for som en projektil från sida till sida men ändå på något sätt höll kontakten, har nu lämnat. Nu uppträder Nienke som den labrador hon är. Springe emellen oss ute i markerna och är glad - men flyter inte längre.


När jag idag talade med Annette stod ytterdörren öppen, jag har satt en skiva för trappan, fanns det en plastpåse med hundmat som ägarna lämnade ifrån sig på bordet därute. Påsen låg tom på golvet när jag kom ut - många deciliter uppätna. Efter att vi hade ätit middag hällde jag upp en deciliter av hennes foder i skålen. Gissa vem som inte ville ha någon mat.........


Skönt att få uppleva en underviktig hund proppmätt. Inser att jag nog inte kan ha mat framme hur som helst längre - åtminstonen inte än på ett tag.


Det har flyttat hem en välutbildad hund till mig....vars kunskap verkar ha legat latent under en tid. Nu är det dags att hennes kunskaper skall få komma till användning igen - även om inte jag är blind, men läsglas använder jag dock!!! :)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards