corneliasrum

Alla inlägg den 28 november 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 28 november 2011 12:00

"Familjens projektledare säger upp sig" - ja, det är titeln på en bok som en trött mamma skrev för några år sedan.

Hon lade in avskedsanökan, men fick oturligt nog avslag.


Igår bestämte jag mig för att göra nästan detsamma. Jag finns  hemmavid och då är det alltför lätt för den övriga familjen att ta mig för given. Inser också att jag nog kurlar min yngte, som nu ä rtonåring alldeles för mycket.


Jag meddelade vid middagen igår, att händanefter fick sonen och hans far dela på middagshållningen om helgerna om jag tar veckans fem vardagar. Ganska "rättvist" - eller???

Då jag är veg. sedan många år tilbaka och de andra i familjen succesivt har gått över till husmanskost - blir det jag som blir lidande i kosthållningen. Jag saknar energi att tillaga två varmrätter varje dag vilket gör att min egen kosthållning blir lidande.  Det finns ju faktiskt kokböcker att gå efter - om man inte klarar av att laga vet. mat.


Jag sade även upp mig från morgonsysslorna. Speciellt det där när jag får tjata mig tokig på att få upp tonåringen så att han hinner med bussen klockan 7.13 Ibland kliver han upp 6.55 - han vill "sova ut"! Inte så lätt att sova när mamma börjar tjata 6.35 och tonläget blir allt högre ju längre tiden tar.


Nu bestämde jag mig för att ställa väckaren på 6.35 och sedan gå ut med hunden redan 6.30, bara för att han skall få kiva upp själv. Det var lite väl mörkt ute just vid den tiden, men vad gör jag inte för att min "uppsägning" skall få "laga kraft"! Pannlampa finns - och den fick jag använde jag. Jag såg till att vara utomhus till dess att bussen hade gått - ja jag mötte den faktiskt på väg hem.


Nu sparade jag i alla fall den energi som går åt til tjat, och vann en timme. även om det var väldans mörkt ute - och det var värst vad dagen sedan känns lång.


Fortsättningn följer..........undrar just om även jag får avslag på min ansökan?

Dessutom hoppas jag att vintern förblir mild så att jag kan vara utomhus den stund som krävs för att sonen skall ta sig självmant till skolan utan att jag har tjatat mig till "energifattigdom".


Håll tummarna för mig! Tjingeling!!!   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards