corneliasrum

Direktlänk till inlägg 30 april 2011

1 MAJ OCH DEMONSTRATION

Av Ann-Christin Tjernström - 30 april 2011 23:43

Nu hade jag förstås tänkt vänta med den här inlägget till i morrn, men det kändes som att skrivnervern killade till - så även youtubenerven, Lyssnade runt och kunde därför inte låta bli - minnena bara ramlade på.


Har tidigare nämnt att jag har spelat i blåsorkester/ungdomsorkester sedan jag var 10. Jag började på hösten i fyran och när det sedan blev vår blev det mer och mer tätt med spelningar utomhus. Premiären blev alltid vid 1-maj demonstrationerna. På den tiden bar vi kjol till de blå kavajerna och milda tider vad vi frös. Under kavajen bar vi även en polotröja i sliskigt material som sannerligen inte den var varm heller.


Vi samlades vid idrottsplatsen och sedan skulle vi marschera upp till Folkets Park. Sannolikt hade vi fått noterna till Internationalen och Arbetets Söner tisdagen innan. men då de var nya för mig och andra nybörjare blev det nästan omöjligt att både spela och läsa noter samtidigt. Speciellt för oss som spelade flöjt då notstället var fastspännt på den vänstra armen och att titta i noterna och samtidigt marschera i takt och i snygga led var nästan en utopi.


I alla fall så var notern anya och det var ett styvt jobb att försöka spela styckena. Under 1 maj alternerade vi med att spela Internationalen och Arbets Söner, och sedan kördes det mellanmarsch mellan låterna så att vi hann byta noter - om man nu kunde läsa dem förstås. En riktig kändis hade vi vid virveltrumman nämligen Dolph Lundgren då med förnamnet Hans. Han var en fena på trummor och många mil har jag/vi marscherat efter hans trumma.


Folkets Park ligger på en höjd över stan och den sista kurvan och sedan långbacken upp var påfrestande. Precis innan vi nådde fram till byggnaden skulle vi alltid spela Internationalen. Det var jobbigt att blåsa ett krävande blåsintrument samtidigt som att gå uppför och hålla kolla på andra, gå i takt och i snygga led. Känner nästan känslan i magen medan jag skriver.


Den här första ggn som jag tidigare nu har beskrivit, var speciell. Jag minns väldigt tydligt att när vi kom upp mitt framför entren kände jag att jag hade lärt mig Internationalen utantill - så många ggr hade vi spelat den under marschen upp till "Parken". Noter blev därefter överflödiga endast starttonen behövde kollas. När vi sedan kom upp ställdes sossarnas fanor tillsammans och många av dem stämde i med sång - ganska pampigt faktiskt!!!


När det gällde marscher lärde jag/vi dem oftast utantill då de spelades flitigt. Kanske jag kan dem än idag - sannolikt.


Snart är det 1 maj och i år skall jag inte spela och gå i täten. Borde väl egentligen demonstrera förstås, men då jag/vi kommit på lite kollisionskurs med S-politikerna i vår kommun känns det inte så trevligt att gå med dem.


Här kommer nu Internationalen och Arbetets Söner,



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards