corneliasrum

Alla inlägg den 10 oktober 2012

Av Ann-Christin Tjernström - 10 oktober 2012 20:07

Att huden är vårt största organ, är mej förtrogen sedan många år.
Men att man kan känna en sån stor reakion av att endast behandla på utsidan och därefter få starka reaktioner

i hela kroppen, och då inte enbart i huden, mera ovanligt.

Igår eftermiddag och igårkväll kände jag mej som ett riktigt vrak. Jag var så trött och så groggy. Jag nästan somnade på yogan, Jag som är van vid avslappning och därmed att hålla mej vaken, om än i förändrat medvetandetillstånd.
Bilfärden hem kändes nästan som ett töcken - så trött var jag.

Det smärtade i mina ljumskar och genom ryggen i höjd med njurarna och det skar till i lymfan under en arm.

En ganska lugn natt, men jag mådde illa i morse och det värkte fortfarande i ljumskar och genom ryggen. Trots att jag inte har haft några svampangrepp annan än på en hand, har det nu kliat och stuckit på andra handen och långt ut i fingerspetsarna. 
Kan inte undgå att inse att angrepp har funnits i stora delar av min kropp, och på fötterna bränner de nu som eld där jag har haft angrepp. Jag är väl förtrogen med  att symptom ökar då kan rensar ut, och det gör det här också. Det känns nästan som ström in i kroppen där angrepp har funnits på huden.

Idag har jag också varit loj och okoncentrerad. Vimsat omkring och inte kommit till skott med det jag har påbörjat.

Talade med Istvan igår och fick då höra att tjocktarmsrensningen som är en fasta kan vara ganska påfrestande och är först och främst till för cancerpatienter. Han rådde mej att vänta till dess att fotbaden, baddningarn och smörjningarna är över. Fastan kan även göras som råkost. Ingredienserna är först och främst rödbetor och morötter. 
Jag funderade med honom om creme fraiche vilket är ok. Liknar kesella, keso och kvarg väldigt mycket - åtminstone vad gäller kolhydrater. Grädde däremot skall man vara sparsam med.
Jag brukar använda creme fraiche i soppor som jag först mixar., och då jag jag inte använder bröd känns det viktigt att kunna ha en matigare soppa.


Det där med maten:

Igår kokade jag bovetesylta och rödbetor som jag marinerade. Det brukar jag annars äta till jul, men tänke att det skulle passa bra i den här dieten också. Idag blev det rysk borsj. Jag testade att baka ett bröd med majmjöl, solroskärnor och linfrö. Smeten plattar brer man ut på ett bakplåtspapper och trycker ihop med ytterligare papper som sedan tas bort vid gräddning. Trodde att det skulle smaka gott, men lite besviken blev jag. Kan ha varit lite godare om jag hade tagit lite örtsalt och inte enbart fänkål.

Jag upplever att det är dieten/kosten som blir svårast. Jag som veg. har inte så mycket kvar när jag har tagit bort det som motverkar svältkuren av svampen. Kanske det vore idé att sammanställa en del recept, Just bara för att underlätta för andra, tänker jag.

Badet:

Att hitta ett lämpligt kärl och dessutom få lite värme i vattnet är nästa problem. Skall testa med att lägga något varmt under min "fotbadslåda" då badet blir ganska kallt när man har sutt i cirka 45 min. 
Jag har suttit i 45 min, men såg nu att man kunde sitta ända upp till 60 min. Då gäller det att på nåt sätt hålla badet varmt. Jag kände mej själv ganska frusen under dagen idag, då vätskan blev lite väl kall för min smak.

Jag känner stor tillförsikt och förstår att det här sannalikt kan bli "kanon"!




Av Ann-Christin Tjernström - 10 oktober 2012 19:45

Det är precis som att katterna ser skillnad på vardag och helgdag. 
Under vardagarna får jag smita iväg med Niekna för att inte Svinto skall följa med. Han följer gärna med ut på vägen också om jag inte hinner se honom och sjasa iväg honom hem. Då brukar han sitta på infarten och vända när vi kommer traskande.



På söndagen kom vi iväg lite senare och även husse var med. 
Signe och Morris var också ute och följde glatt och villigt med upp förbi ödehemmanet och upp mot ödetorpet för att sedan gena genom skogen och över berget hem.


Det var en ganska vacker dag och det fanns mycket att se på för såväl djur som människor.
En sån här djurpromenad tar därför lite tid.


           
Signe såg en fågel och på tre skutt var hon halvvägs upp i ett träd.

  Lönnen så vacker!

 
Den gamla stugan med den vackra dörren.

 
"Växthus" - ja, det kan man säga. Så mycket att det har växt upp genom taket.

 

"Mösstider" Jaaaaa - biskopsmössa.


Oj, så mycket saker och gamla jordbruskverktyg som ligger slängda och nästan överväxta utanför själva tomten.
Det var inte alltid lätt att lista ut vad det var som låg där. 
Spännande att lista ut och kanske även drömma sej bort ett stort antal sekler.


           


Ååååå så vackert med en kulle full med fönsterlav. Nästan som ett jättetäcke!


 


"Inkomster och utgifter"!
Den här utgiften skulle jag helst se lite längre bort från mitt hus - men ack nej - endast några hundra meter.
"Mors lilla Olle i skogen gick........"


  

Vacker stubbe! Bor här någon eller några - småfolk?


 


...och vem kan ha bott eller bor fortfarande här




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards