corneliasrum

Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Ann-Christin Tjernström - 13 oktober 2012 18:48

Gårdagens bilder var allt annan än aptitliga. Jag kan trösta er med, och även mej själv, med att det såg markant bättre ut när fötterna hade torkat till. Uppsugna blir de ju alltid när man har suttit i fotbad och det här räcker en hel timme.

Idag hade huden släppt där jag har haft angrepp av ringorm under drygt 1½ år. De har flyttat sej runt på fötterna -mest på den vänstra. Jag var lite torr och smorde med en hemmagjord salva med endast olivolja och biwax, kändes bäst så då det är väldigt rött just där de sista angreppen är. Fotbadet som är starkt färgat i orange färgar förstås även av sej på fötterna, och där huden nu har släppt ser det nästan ut som vitiligo.

Innan jag gick till sängs igårkväll fick även händerna sej en omgång. Usch så uppsugna även de blev. Gör ju det då jag även har haft ett angrepp på handloven. Idag är jag glad att jag inte skulle använda nylonstrumpor. Jag hade sannolikt fastnat och rivit sönder dem då händerna är väldigt nariga.

Först skall jag visa bilder på min idé om vad man skall göra sina fotbad i och hur man skall hålla det varmt.
Även om jag första ggn värmde flaskorna innan jag hällde upp dem i lådan, hann de kallna och jag bli ganska frusen innan det blev klart.

Först och främst har jag valt en förvaringslåda med lock, Frida, som en gång ingköptes på Dollarstore.
Då samma bad skall användas hela tiden, varannan dag under 30 dar, är det viktigt att man hittar ett kärl där fotbadet kan vara kvar hela tiden. Det är även ganska färgrikt viket gör att man nog skall se efter ett kärl som man sedan kan kasta eller åtminstone inte är rädd om.

Vid mitt 3:je fotbad, ställde jag så lådan i en större låda, i samma modell. Jag hade dessförinnan kokat upp två kannor med hetvatten i vattenkokaren, viket jag hällde i den yttre lådan och satte sedan ner "badlådan" till dess att badet var tillräckligt varmt. Jag hällde även i en ny kanna med vatten för att ha till hands när det första vattnen hade svalnat. Den mindre lådan rymmer cirka 10 liter och räcker sannolikt till längre fötter än st 36, om man använder den på längden.

   

Då jag idag skulle vara borta en stund över dagen drog jag på mej strumpor, över de smorda fötterna,  och de fick vara kvar till nu.
Jag tyckte att det kliade lite under hålfoten under dagen ......men hade inte väntat mej det här.
Lika överrraskad varje gång över det resultat och den reaktion som kommer. Trots att jag har såväl läst som blivit informerad per telefon.

Nu har alltså fjällningen kommit igång. Hela fotern kommer att fjälla berättade Istvan för mej igår. Och nu är det igång. Han sa också att jag längre fram sannolikt inte skulle göra så många blogginlägg, då reaktoinerna kommer att avta efter hand. Han har säkert rätt, då allt annat som han har förutspått slår in.

Jag måste ändå säga, att jag alltid blir lika överraskad över det som händer i fötternas hud. Alla som gör den här kuren fjällar under fötterna, viket är ett bevis på att det finns svamp i kroppen , har jag förstått.
Nu släpper i alla fall skinnet på fötterna. Jag inser att det kommer att se ganska rosiga ut!

Jag förstår också varför man gör baden varannan dag. Reaktionen kommer som idag, dygnet eft4eråt, och kroppen måste ju hinna med att göra sej av med det den kan innan man fortsätter att köra påö

Jag publicerar rubbet av bilder som jag nyss har tagit. På sidan av vänstra stortån och på sidan av foten är det ganska rött där det sista utbrottet sedan i somras finns kvar. Det bränner litegrann där, men det gjorde det till viss del även tidigare.

Igår kändes det som att jag skulle varna för kommande bilder. Idag är det inte fullt så otrevligt känner jag.
i och med att det är kväll har jag alternerat med att fota såväl utan som med blixt. Fötterna är inte fullt så röda i verkligheten som bilderna visar. De är ganska bruna av kanelbadet och därför syns allt dessutom såväl i jämförelse om fötterna har sin naturliga färg.                                    
Välkommna till mitt vernissage av "fotbilder"   




.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards