corneliasrum

Alla inlägg den 5 november 2010

Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 18:33

Jag har en väninna, ja egenligen betydling fler, men den här väninnan

finns kvar här ibland oss mot alla odds!!!    


Hon är en bland de varmaste och raraste.....  


Under en lång period av behandlingar av kemoterapi(cytostatika) och strålning pga av cancer, utsattes hon för massor av röntgenbehandlingar.


Vid varje tillfälle möttes hon av sköterskan med samma ord:

"Du luktar märkligt men gott......"


I garderoben lade hon nämlingen rökelsepinnar tillsammans med sänglinne och kläder. Denna doft stannade sedan kvar och gav henne en behaglig doft av rökelse...vilket var mindre lätt att identifiera.


Efter dagens upplyftande samtal med henne, blev även jag influerad av att använda rökelse. Hittills visste jag bara att jag hade rökelse med doften Mag Champa - men döm om min glädje när även jag hade Patchouli i en låda från "Själ, kropp och ande"! Jag hade glömt!!!!! Fyra pinnar räcker gott och väl för min garderob.......och nu får då även jag kanske lukta "märkligt men gott"!!!!! :)


Synd att det inte är "doftblogg"!!!!


Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 17:37

  MORRIS!!!!


Morris vår trafikskadade katt! Katten som skadade svårt i munnen för snart två år sedan.

Jag väcktes mitt i natten av att polisen stod och bankade på dörren. En förbipasserade bilist hade kört på vår Morris som överlevde men låg skadad på vägen.

Det blev många veckors skötsel innan han var återställd, men han är idag en katt  hos vilken livsglädjen och tillgivenheten inte går att ta miste på!

Morris älskar att krypa in i allt som ställs fram! Han verkar tro att allt som går att krypa in i eller krypa ned i  - är ämnat "bara" för honom!


Åter igen Erikshjälpen!:  Har under flera veckor sökt efter en lämplig svampkorg likt den jag köpte på 80-talet men som senare fick utgöra förvaring för Duplo och annat till barnen. När jag nu ville ha en likadan - har jag inte funnit någon, till för två veckor sedan när denna dök upp på Erikshjälpen, 17 kr! Perfekt då det får plast 4 st enliterslådor i den - vilket gör att svampen kan sorteras bra.


En som även gillade "fyndet" var Morris!!!! Alldeles lagom stor att rulla ihop sig i!


Förefaller, enligt ovan, som om jag "är" en stor svampplockare!!! Jag "var" innan Tjernobyl!!!!!! Nu vill jag helst glömma bequrellen, även om halveringstiden inte har passerat...och plockar därför kantareller om tillfälle ges!!!

De doftar i alla fall gott!!!!!!!




Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 17:25

"Toviga barnbarn" har som fastnat i mitt "språkorgan" - det skall var tovande - men inte full så gulligt som "toviga"!!!!


Barnbarnen är tre och sex år gamla! De är ofta hos mormor - och sedan tar det flera dar att få ordning - om jag nu vill ha ordning förstås????


I somras fick vi lite ull från en fårägare som dotterdottern blev jätteglad för - hon kallade det för "ludd"! Hon och jag tillbringade tid tillsammans på torpet och där bär vi in vatten, vilket gjorde att vi inte kunde tvätta ullen. Hon ville sedan ta hem ullen till sin mamma vilket jag försökte avstyra... och lyckades puh för henne!


Nu är i alla fall den första lilla påsen tvättad och jag och barnen provar oss fram i ullens värld. När jag hade tvättat ullen, såg jag framför mig skapande av allsköns ullsaker, mest kläder förstås.....

Efter att vi nu har kardat och försökt att filta lite - fann jag att det mest komplicerade vi hittills kan få till är: bollar, råttor och i bästa fall en liten bil....


Övning ger färdighet!!!!

Tillfredställelse även att få ge de "toviga barnbarnen" en upplevelse av skapande. Skapande med hjälp av ull som i annat fall hade slängts bort....... me like!!!!



 

Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 16:56

I takt med att intresset för återanvändning har tagit fart, har även jag fastnat....

I do like it! Har några favotiter, bl a loppisen i Frök och Erikshjälpen.


Förra sommaren fann jag en kaffekvarn på ett loppis! Tyvärr kom jag på att jag vill  ha den förrän det var för sent - och sedan har det inte varit öppet när jag har passerat. Under sommaren har jag sökt efter den beige/gula med grön dekor - Kockums. Jag har haft en idé om att få bjuda gäster på nymalt kaffe.


Jag dricker inte kaffe och de övriga i familjen - bara när det kommer gäster. Kaffet i burken blir därmed ganska avslaget - men inte bönor tänker jag.......


Har sökt efter kaffekvarnen mest hela sommaren - men i höstas tvärnitate jag vid ett hus som sällan har öppet. Inte speciellt mycket av värde, enligt min mening, men mitt ibland det jag absolut inte ville ha stod den......Kockums i rätt färger!!!!!


Jag har en väninna som har flyttat alldeles för långt bort från mig - hon fattas mig!!! När hon besöker Norrland brukar vi bjuda på surströmming - så även i höst!

Efter att ha intagit surströmmingen - inte jag förstås då jag inte har ätit fisk på 30 år - och inte heller två av de manliga middagsätarna - blev det så dags för kaffe!!!


Jag hade köpt bönor utan extra smak!!! För att göra det riktigt  "back to basics" malde jag kaffebönorna mitt på köksbordet - för att ingen skulle gå miste om doften av nymalt kaffe. En gammal kaffepanna, som barn och barnbarn använt när de har varit påskkärringar, plockades fram. Enligt de kaffedrickande gästerna

smakade det "gott". Bildbevis nedan.


Efter att ha inmundigat kaffe med kaka - bjöds gästerna på "föredrag". Jag har svårt för att inte "dela" med mig av mina erfarenheter(pedagogisk sjuka), och nu ville jag gärna att gästerna skulle få sig till del erfarenheter som jag har rönt via Sanna Ehdins böcker. I det här fallet var det den senaste, med massor av tips för hur kan skall öka sin energi "Finn din energikod"!


Vi gjorde sedan en övning tillsammans, kanske lte ploj,men ändock....skrattade gjorde vi i alla fall, och Gunilla förevigade.

Vi valde övningen: "Stimulera de lymfatiska reflexpunkerna". Vi gick igenom alla 10 punkterna. Bildbevis på "föredragshållaren" som läste innantill med för stora läsglas....nedan. De övriga önskar sannolikt inte att bli publicerade i det här forumet! :)

Sannolikt stömmade lymfan som aldrig förr hos dem som deltog!


När gästerna valde att bryta upp följde två av Sannas böcker med hem......hoppas att de har kommit väl till pass. Kan inte tänka mig annat.....


Slutord:

Jag är glad över att vi kan "byta grejor med varann" - för det är väl det vi gör när vi handlar billigt på loppis. På Erikshjälpen går dessutom pengarna till välgörande ändamål. Jag är även glad över att få "dela" erfarenheter kring det jag lär mig - och låna ut "uppslagsverk" för bättre hälsa!!!   


   







Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 16:41

Hela fm har nu gått åt till att lära mig det här!!! Detta blev förstås till nackdel för familjens mest lojala, hunden Indra.

Gjorde slag i saken - drog på mig överdragsbyxor och gummistövlar.


Asfalt var det inte tal om då jag hade väntat till dess att mörkret hade lagt sig.

Fick därför ta promenaden över åkern - nyspridd!!!!

Tur att det inte är "doftwebb"! Hur som helst, ganska uppfriskande, även om jag hade dragit mig för att gå ut.....


Efter att ha passerat "gödselåkern" gick vi fram till g:a Traktortjänst, men det kändes inte helt rätt att återvända. Fortsatte därför över åkrarna västerut, mot Bjärtrå skans! När vi närmade oss platsen kröp vi under elstängslet och fortsatte en bit....där om någonstans var gödseln markant - nu i stora "blaffor" att kryssa mellan.

Klarade oss gjorde vi - både jag och Indra!! :)


Jag bor i en riktig Kungsgård. Cirka 800 meter från hemmet ligger en lämning daterad medeltid. För ett antal år sedan gjordes en utgrävning och med hjälp av kol-14 metoden tidsbestämdes den. Den är samtida med Styrelholm, en fästning några kilometer uppströms Ångermanälven.


Då Ångermanälvens flodstränder befolkades samtida med Svea- och Götaland bor jag i en bygd med gamla anor.  Ett stenkast bort ligger gravhögar och grannen som är arkeolog har fyllt i hällristningar alldeles i närheten av hemmet. Förmodar att min tomt är en gammal boplats......


Indra och jag vände sedermera om, då det hade börjat duggregna!

Väl hemma igen  hämtade jag posten - brev från Anders Östman och information om BEMER! Kan det bli början på något nytt............  




Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 14:17

Alla är vi barn i början - och fn känner jag mig ytterst "barnslig/omogen" åtminstone oerfaren!

Rädd  tekniken? nja -men jag vill inte få någon felaktighet publicerad. 


....och så var det klistra in!!!! Länken jag hade tänkt ha med vill inte!!!! :(

Klistra in finns inte!!! FINNS INTE!!!!!! ...på webbläsaren!


Dax att kalla in förstärkning, eller kallas det räddningspatrullen?

I det här läget får det bli en av barnen.......


Beroendet har alltmer blivt omvänt - från barn till förälder - till förälder till barn.

Barn är Guds gåva till mänskligheten och mig.....  








Av Ann-Christin Tjernström - 5 november 2010 14:00

  Hej!


Jag är trebarsnmamman och mormodern som känner att skrivandet nu skall ta ett större utrymme i mitt liv.

Jag har svårt att "tiga still" och använder pennan. egentligen datorn, när jag ser orättvisor ....och känner mig ofta manad att ingripa i vissa situationer där jag kan.


Har en sida på allehanda.se/nara Kramforsbygden där jag skriver för att medvetandegöra det som myndigheter/beslutsfattare försöker att dölja.


En röd tråd gm mitt liv är, förutom barn och familj; musik, kost och hälsa samt litteratur.


Den litteratur jag läser är: såväl skönlitteratur som facklitteratur. Jag läser f n  en hel del böcker om hälsa på olika plan.


I naturen finner jag läkning - och tar emot/tillvara på det som bjuds, oftast örter och växter av olika slag.


Jag "delar" gärna och ofta det jag själv finner och men "lånar" även från vänner i olika sammanhang.


Namnet Cornelia är egentligen mitt "rätta" namn - fast egenligen inte - men ev inom en framtid. 


Det är i mötena vi blir till och här hoppas jag på givande möten!!!


I ljus och värme.....  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards