corneliasrum

Alla inlägg den 6 november 2010

Av Ann-Christin Tjernström - 6 november 2010 15:11

 

Nedan finns länk och information kring det beslutsom skall fattas av EU - beträffande fortsatt användning av kosttillskott!

 

Är det inte snart slut med överförmynderi? Massor av människor använder kosttillskott för att orka med eller för att tillföra kroppen det som saknas.

Tidigare kunde vi få i oss livsnödvändiga näringsämnen via kosten, men nu är jordarna så utarmade att grödorna inte länger uppbär samma kvaltet på näringsinnehåll.

Av den anledningen är det nödvändigt att inta kosttillskott, och nu planeras ett förbud av vissa!!!!!! :(

 

I länken här under finner du plats för din underskrift!!!

 

"Skriv på mot EU:s vansinniga vitaminbegränsningar (s.k. risk management av vitaminer) när det är läkemedel som är en av de främsta dödarna (fjärde plats) – inte vitaminerna! Sprid vidare tack!!

Av Ann-Christin Tjernström - 6 november 2010 09:30

  Kommande vecka har min son skrivning i hemkunskap.

Då jag tidigare har arbetat i skolan och därmed ä rintresserad av vad min son lär sig - tog jag mig en titt i boken, och även på det som kommer på provet!


Trots att boken är relativt ny, skriven 2003, är innehållet hopplöst inaktuellt och som vanligt influerat av Livsmedelsverket ideér. Livsmedelsverket som har spridit "fettskräck" i Sverige under de senaste 30 åren. Under de åren har fetman ökat med 50 %. "Fettskräcken " har sin grund i amerikanen Ancel Keys forskning 1953, där han valde att exkludera fakta som inte sammanföll med hans hypotes, och där det i dödsbevisen endast var hälften obducerade, trots att det var angivet hjärinfarkt som dödsorsak.

Om detta kan man mera noggrannt läsa i Uffe Ravnskovs bok: Hur kolesterolmyten hålls vid liv.


Tillsammans med en annan mamma - har jag i Kramfors kommun, drivit en hårdför kamp mot kommunen och tjänstemän för att återinnföra; smör/Bregott  och helprodukter i förskola/skola.

Läs mer på www.konsumentsamverkan.se, www.allehanda.se/nara Kramforsbygden och mitt namn, samt googla på "smörupproret"!


Efter att ha fört den här kampen i snart ett år, har vi tvingats ta in kunskaper och erfarenheter som andra oftast saknar. Dessutom talar vi av egen erfarenhet och 

övertyglese - då vi båda har negativa erfarenheter av vad mindre bra föda gör med hälsan.


I boken anser jag, att det i förtäckta ordalag framhålls margarin istället för naturligt fett! "För mycket fett i den mat man äter kan öka risken för hjärt och kärlsjukdomar och t ex forlsaka hjärtinfarkt"!

Det är inte det naturliga fettet som ger hjärt- och kärlsjukdomar utan den omestrade palmoljan som skördas där regnskogar har växt.

Omega-6 fettsyrorna som finns i lättprodukterna är inflammatoriska och allergiframkallande. Detta ngt som vi "smörande" mammor framför!!!!

Skriv gärna under ipå vår namninsamling på webben: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4290


Jag har varit vegatarian i 30 år och följt utvecklingen. Inom hälsorörelsen har man propagerat för solrosolja innehållande Omega-6 fettsyror och omvändelsen där går långsamt!

I hemkunskapsboken har jag nu tagit del av kostråden för en laktovegetarianen

bl a: en portion gröt, flingor,pasa eller ris varje dag samt SEX SKIVOR BRÖD!!!!!

Länge sedan jag såg de kostråden?????


Det är skrämmande att den institution som skall sprida kunskap till det uppväxande släktet, tillåts att sprida desinformation i de läroböcker som används i undervisningen. I flera fall har jag hört att elever har fått fel när de har skrivit ett SANT SVAR  på en uppgift!!!!


Det åligger oss föräldrar att ta ansvar för våra barn, men även att tillse att de erhåller en undervisnng som är aktuell och inte vilseledande ,som den som nu presenteras i läromedel som finansieras av oss skattebetalare.


Min som får dubbla bukskap, men hellre det än ett enkelsidigt och utan relevans.

Hur många barn lär sig laga mat vid hemkunskapslektionerna och tar sedan med sig det ut i det vuxna livet? Blir förfärad över vilken spridning denna desorientering har.......


I morse fick jag en idé! Kom på att läga fram förslag till Sanna Ehdin om att skriva en Hemkunskapsbok! Lade ut det på hennes FB-sida och hon fann idén tilltalande. Hoppas nu bara att jag har sått ett frö!!!!!!!


Så här får det inte fortsätta!!!   Det gäller barnens framtid    -  och indirekt vår egen!!!









Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards